Saturday 11 August 2012

Diari dari Urdun;Part 1

assalamualaikum..

saya sedang memaksa otak untuk menulis.menulis dengan ikhlas kerana Dia.alhamdulillah wudhuk sgat membantu.mudah-mudahan..

sebenarnya sepanjang hidup kat jordan nie.dah berapa byk draft yang tersimpan.saya tak tahu kenapa.krisis identiti mungkin..terlalu banyak ingin sya kongsikan shingga seakaan ilham yg datang tu mencurah bagai air,laju mengalir dan sayangnya melimpah keluar begitu saja..

pengalaman first sem saya.saya kira bagai dunia baru bagi saya.akademi saya saya kira amat emmuaskan hati.merasalah jugak markah 100% selepas pulun berhabesan malam exam.semnagat baru katakan.tidur dalam lecture ? mmg tak la kan,kan azam baru huhu..[tipu la tak tidur,klau kelas bio pkul 4-5 ptg tambah2 lagi klau syita',ibaratnya belajar time dekat2 nak magrib,,,tapi alhamdulillah exam ok la jgk]

dan sem 1 jugak jadual uni sangatlah best.hari2 kelas start pkul 2 petang,dan hari2 jugak la habes pkul 5.mula2 tu rase best la jugak sbb tak masuk winter lagi,tapi lepas masuk winter,memang klau pkul 5 tu dah masuk magrib..kkdang berkejar2 balik rumah takut2 terlajak masuk isyak..

sebelum masuk syita' jugak,hari2 lepas balik uni,mesti singgah beli ais krim pastu window shopping..hehe.. heaven jgk la first sem nie..

pagi2 kiteorang pergi markas Hafsah.belajar tajwid plus al quran.Syeikhah kami sgt sporting,mungkin boleh panggil Miss Anuar,muda lagi.. sempoi sangat.. hehe.. sgt baik,klau kawan2 kelas lain mesti jeles dengan kiteorang sbb dapat syeikhah yg baik.. klau kiteoranga de exam,mesti xde tasmi' al quran.. huhuh..hanya gi kelas belajar kitab Munir ja..*sbb tu kelas kiteorang plaing lambat hbes sbb byk sngat cancel kelas smpai daurah terpaksa disambung sehingga sem 2;mse nie memang havoc sgt life,nnti kite cite ye part sem 2*..mlm2 semua sibuk duk hfal,pahtu pgi sebelum gerak ke kelas baru kelam kabut nk tasmi'..untungla spe tasmi' dnegan saya,,baca skit.."oklah tu,ok settle surah nie.."..*sorry sgt2 sbb main2 ambik catatan tasmi' korang..:)

dan sem 1 jgk best sbb pglman dengn floormates.hari2 ade jadual masak.ikut turn.yg melampaunya..sem 1 nie,kiteorang makan nasi 2 kali sehari.WAJIB!.huhu..lagi2 budak2 floor ramai dak dentist,jadual taks padat bdak2 medik.

sem 1 sangat best.sblum gerak ke sekolah kiteorang akan pastikan makan malam dah siap plus lunch.hehe..*mmg time nie la,semua orang bgai di PAM-PAM..*balik dari kelas talaqqi,pergi beli sayur same2,kkdang beli coffee dekat jeniva[kedai runcit]..bajet la obersea minum coffee cup..huhuhu...balik rumah masak2 ramai2... genap 3 bulan segala stock kami ber-8 habes..bahan paling laris kicap,,teringat Alia yg suka sangat serunding..byk kot dia bwak..smpai paket yg last kite orang putuskan untuk simpan,nnti klau dah teringin sgt baru makan..catu makanan plak..klakar btol..

dan yg paling best kat 4th floor nie,jemaah di awal waktu*seyes rindu sngat part nie*..dan kkdang2 tu,lpas asar kiteorang akan ade tazkirah,kkdang2 jela..pernah sekali tak tahu knpe ttba semua homesick..semua bgai terjentik2 hati..
*takutnya lepas nie klau kite dah duduk asing2 kite dah tak dapat istiqamah solat berjemaah nie..*
*takutnya lepas xde dah orang nak ingatkan..*

part solat jemaah yg paling saya igt;bila time magrib,,semua orang xnak jadi imam.. segan katanya.. tak pandai doa la..ape la..aish.. ngada2 btol..sekali,,mse tu semua orang tgh borak2 lepas dinner[musim syita' kiteorang akan makan malam sebelum magrib]
pastu ade la kawan saya jerit camni:
",,haaa..spe paling lambat siap dia kena jadi imam !.."
"..punyalah semua orang menjerit,,,terus lari zapppss..masuk tandas cepat2..."
dan berlari ke bilik saya[musolla floor la kononnya sbb bilik alia yg besar tu dah dijadikan dapur..hehe..sorry alia sbb sellau sepah2 kan bilik korang]...

seronok plak teringat.tak masuk lagi part tersasul baca wirid @doa.. hehe.. comel la korang nie..
dan last final exam..kite studi ramai2,,sekali lagi kat bilik saya/asilah yg kecik tu..sape lagi jadi cikgu klau bukan fa,,raihana dengan gayanya yg sungguh smngat.,,haha,,jijah dengan gayanya..*boleh bayang tak ?*..mesti yg tak eknal tak elh byg kan..hehe..sorry2..

dan paling epik.bila kiteorang decided yg 8 ahli floormates kite stay tak balik mesia cuti sem syita'.dan kami berjaulah ke Turki..mula2 raihana xnak ikut..kena paksa dnegan kiteorang.. hehe,,pglman kat turki tu kena masuk entry lain...

ok dah penat..bersambung dengan peglaman sem 2 yg sungguh menduga iman di mana saya fail 2 subjek 3 kredit hours...nantikan sambungan..

_______________________________________________________________

*ibroh:8 orang satu floor,nak hidup bersama sangat mencabar.perlukan kematangan dalam menerima pendapat,dan yang paling penting kena raikan perbezaan,tambah2 kiteorang dari sepelosok negara...masing2 adee gaya dan kelebbihan tersendiri

*ilmu al quran,ilmu fardhu ain.wajib dipelajari.dan saya kira antara nilai tambah utama yg perlu diutamakan selain pi menadah kitab,pi daurah2 kitab,pi program2 tarbiah..ilmu al quran itu mesti didahulukan mase sem 1 sbb bagi saya sem 1 adalah mase yg paling lapang dan sesuai nk fokus btol2 dnegan kelas talaqqi al quran nie..

*kkdang tu bnyak sgt membazir,excited musim syita',,nak beli tu nk beli nie..beli ape yg perlu,skrang tengok,kasut2 but ditinggalkan bgitu shaja..kot2 syita' byk2 tu pkai bebrape kali je pun..pasni ambik pngajran..

*most important:keberkatan hidup rumah muslim adalah menjga solat jemaahnya di awal waktu[mungkin bagi syabab kat masjid la kot]...selain tu solat dhuha dan mathurat..*miss this very much*..moga2 walaupun kite dah berpisah kite still keep this as our daily routins..biasa klau terlupa,terlajak..yg penting mujahadah..terima kasih sahbat2.. :')

___________________________________________________________________
saya tulis nie utk memujuk diri saya,saya kongsikan mesej kat bwah nie supaya sme2 dpt ambil ibroh :)


Asilah,
mlm tdi terawih last saya kat jamiah,'smgt nk pi sbb sy xde smngat langsung nk balik mesia



on da way tu saya doa banyak2 spya malam nie syeikh baca ayat2 yg zouq



sbb dah hilang fokus sangat dah



totally lost



rse mcm kering dan tawar je hidup



tapi kan asilah btol la..



Allah tu dekat sangat



klau dia nak tegur kite..



tang2 tu jugak dia boleh jentik hati kita..



punya lah saya tunggu..



tunggu punya tunggu..dah habes 8 rakaat terawih..



ade la dua 3 ayat 'terasa'



tapi akhirnya dalam 2 rakaat last witir,



akhir2 ayat surah al ankabut tu..



mula2 ayat 64



pastu tambah lagi ayat last surah al ankabut tu..

Allah..



Dia nak sngat igtkan kita nie dunia nie hnya mainan semata,



akhirat jugak yg kekal selamanya..



Hidup ini bgai satu perlumbaan..



kkdang kite gagah untuk berlari..



semuanya seakan-akan indah..



ttpi kkdang kiat rebah mahupun tersungkur di depan garisan penamat..



sekalipun bgitu..



teruskan merangkak menuju ke sana..



kerana Dia bukan melihat bertapa bergayanya kita berlari..



tetapi sejauh mana kite ikhlas..

jika ada kaki yg kuat,jika Dia tak izin,ttba je boleh jatuh 1 meter sebelum garis penamat,



namun merangkak sekalipun,jika Dia izin smpai,sampai jugak..

dan kkdang 'malam itu' adalah malam anugerah.



anugerah kepada yg terplih..



sekalipun tidak terplih..



moga ia mnjadi tarbiah



untuk terpilih di masa akan datang..



moga dipanjangkan umur,



moga diberkati masa lalu dan masa akan datang..

hakikatnya.



syurga Dia terlalu mahal.



hanya yang terplih dan berusaha akn mndpatnya.

*malu+segan;nak2 tapi usaha tak sbpe*



Salam mujahadh shbatku..



si Mujahidah Solehah.
 — with Asilah Aripin and 3 others.

______________________________________________________________________

saya dah jatuh cinta dengan bumi ini.

setahun saya ambil masa untuk merasai cinta ini.

Allah.kurniakan aku kefahaman nabi2 serta hafalan para rasul.

saya nak jadi dentist.

insyaAllah kerana Allah.

jalannya susah.

tapi saya akan cuba untuk mujahadah.

mudahkan urusan hidup dan matiku ya Allah.


12 ogos 2012
Malam 24 Ramadhan[Irbid,Jordan]
sehari sebelum pulang ke Malaysia.

No comments: