Friday 29 March 2013

Rojak Random

3 perkara yang kita akan dapat jika kita menghadiri majlis ilmu..

1.rahmat
2.kasih sayang
3.keampunan

percayalah.tipu saya cakap saya tak rasa nk ponteng kelas bila ada exam.nak2 bila tak habes baca lagi.. kelas kalau masuk pun bukan boleh fokus pun .. tapi ada kawan saya sorang nie...dialah yanga jar saya tentang keberkatan...

ya.keberkatan tu kita tak nampak..tapi..dia wujud.dan dia wujud bagi mereka yang mengejarnya.dan hanya orang yang mampu melihatnya adalah orang yang mampu bermujahadah melawan nafsu.

satu benda yang saya pegang..
ok.saya tak habes study lagi nie..sejam sebelum exam saya ada kelas.ok..
"..eh3.. dah la,masuk majlis ilmu..in sha allah.. Allah akan ampunkan dosa kita..kan ada 3 benda yang Allah janjikan untuk orang yang masuk majlis ilmu.... mana lagi berkat ? jiwa dan hati yang risau duk mengulangkaji dan glabah2 nak study sebab banyak material lagi nak baca..atau keadaan nafsi kita yang [in sha allah diampunkan dosa2 jika kita ikhlas betol kerana Allah] diampunkan dosa2..ilmu itu cahaya,dan cahaya takkan masuk bagi orang yang maksiat.."...

jadi kesimpulannya..semoga dengan langkah kita ke majlis ilmu{kelas}..kita akan dianugerahkan hati yang lebih suci untuk menghadapi exam...tapi ingat keputusan peperiksaan bukan bukti keberkatan kita berjaya raih,tetapi bagaimana cara kita menerima kejayaan atau kegagalan itulah sebenar2 keberkatan bagi saya..

jika kita cemerlang,kita tidak kufur..
jika kita gagal kita redha dan bersukur....

cemerlang itu mungkin juga tanda kita diberkati..
tapi gagal itu tak bererti kita tidak diberkati...

ayuh kawan2..jom berubah..! saya pun manusia biasa..tidak sempurna..saya nak islahkan diri saya..{banyak lagi sebenarnya,sekadar mengambil isu datang ke kelas sebagai salah satu contoh}..saya nak kita sama2 islahkan diri.. bukan kita nak kejar pandangan manusia,tapi kita nak kejar redha Allah :')

moga hidup kita mencari berkat,bukan mencari 3lamat semata2 :')

______________________________________________________________________

saya tak ingat.bila entah saya lambat ke lab dua tiga hari yang lalu... ya Allah.. maluuuuunyaaaa... asyik2 lambat ja... ingatkan baru nak pasang azam nak berubah.. dan hari itu saya sangat down.. sehingga menangis..pelik..down sangat..kecewa dengan diri sendiri..mungkin lama jugak tak menangis bercampur dengan kestressan exam yang berderet mungkin..oh..abaikan..

mulalah syaitan bisik2..
tak perlu la..lepak la..orang lain pun lambat jugak..relaks la..
syaitan dekat2 lagi..
be yourself amnah..ala datang lambat ja pun...bukan salah besar pun..

antara perkara yang saya rasa memang kena ubah adalah budaya lambat ..Allah..

seriusly..panjang saya fikir.. saya tak tahu bila penyakit nie merebak menjadi barah dalam diri saya sendiri..
kadang2 sampai ambik mudah ja ..

dan malam selepas kejadian itu,alhamdulillah..selepas meeting amt permai yang baru,saya bertekad[oh janganlah jadi angan-angan]..saya akan pergi awal ke jamiah..

saya rasa mungkin ini ujian macam yang saya pernah kena masa zaman sekolah dulu..

dulu..

ya ALLAH...memang suka sangat la tidur time cikgu mengajar..bukan tidur tapi tak tahu la kenapa la suke nak terlelap... pernah saya cakap kat ummi suruh doakan anaknya yang sorang nie supaya tak ngantuk dalam kelas..memang la tak pernah duk asrama masa kat wataniah dulu..tapi..2 tahun kat kisas tak hilang2 jugak penyakit mengantuk dalam kelas nie..sampaikan stress sangat...selalu jugak la mengais kat tiang musolla lepas maghrib...kena marah dengan cikgu..kena tegur. dengan cikgu..kena tegur dengan muslimin..huh..malu kot..sampai satu tahap..rasa sangat kecewa..benci diri sendiri{masalah identiti?mungkin..}. rasa macam kita tak nak kat seseorang tu,tapi orang tu masih lagi duk ikut2 kite..penat dah buat... macam2 cara..

ummi saya kirimkan botol air{entah berapa kali botol thermos saya pecah..malang sungguh},sabun tak bagi mengantuk yang warna hitam tu..entahla..macam2..tapi tak berkesan...dasat betol mengantuknya... dan itulah antara kenangan yang tak best kat kisas..sebab saya diuji dengan kefokusan dalam kelas..dan masa kat wataniah dulu..bagi saya .. fokus dalam kelas adalah kunci kejayaan..

dan sekarang,rupa2nya Allah nak makbulkan doa saya time sekolah dulu bila saya mula masuk universiti..alhamdulillah...bagi saya..antara ni3mat menuntut ilmu bila kita bole fokus dalam kelas{walaupun still ada yang tak dapat,at least kita tak tertidur ,tapi kalau kadang2 tu 3di la kan?]...

apa saya nak cakap nie.. ? selalu macam tu.. owh amnah..kena improve lagi nie skill menyampaikan maklumat..ok xpa..slow2..

sebenarnya saya nak bagitau... ok kalau dulu saya diuji dengan penyakit mengantuk dalam kelas..sekarang saya diuji dengan masalah sikap berlengah2...[..tak tahu nak guna term apa..tapi bila lambat glabah2 jugak..]..

kalau dulu saya ada orang nak ingatkan..tapi sekarang.. jujur saya cakap..tak daq sapa lagi boleh tolong diri saya sendiri kalau bukan diri saya sendiri yang bertekad dan bermujahadah nak lawan diri sendiri.. [ya allah mudahkan urusan islah diriku ini]...Allah...

saya akan cuba.ok.memang saya akan buat.mungkin akan buat benda yang sama.. tapi saya akan cuba jugak.. saya buat bukan sebab orang,tapi saya malu dnegan diri sendiri dan saya nak cabar diri saya sendiri...

kalau dulu saya boleh menjadi orang yang paling awal ke kelas ,kenapa tidak sekarang ?
sikap itu tabiat.tabiat itu adat.

terima kasih wan dan arifah.
kalian wasilah. moga Allah tuntun jalan ini..
mungkin benda nie kecik kat mata sesetengah orang..
tapi saya cukup serius nak atasi masalah saya ini..
saya nak cari keberkatan yang kita tak nampak..
saya nak belajar menghiasi hati saya dengan nilai positif..
saya nak didik hati saya segan dengan masa..
saya nak ajar nafsu saya tunduk mendengar iman saya..
saya tak mahu kerana sikap saya hari ini..pesakit saya yang menjadi mangsa keadaaan suatu hari nanti..

benda nie susah bila dah sebati.tapi Allah tak pernah putus asa dengan kita.takkan kita nak putus asa dengan diri sendiri[walaupun memang kita akan putus asa kadang2]..tapi cuba.dan cuba..

Target Perlu Dicapai.

-awal ke jamiah
-fokus dalam kelas
-tolong kawan2
-target daily al quran
-i page muka surat sebelum ulangkaji.
-berkorban masa
-jangan manja2kan diri ketika study
-weekly planner dan daily planner



dan farhana khalid.saya malu ngan awk sebab lambat gi meeting krem.hanya itu yang saya mampu buat.rasa malu kalau lambat.then ? again...doakan saya awk :)

p/s:sbnarnya saya tak tahu nak tulis apa..sbb tu saya tulis tajuk entry nie Rojak Random.. hurmp..doakan esok saya exam.saya nak score full mark[masih lagi menulis blog ?]..alhamdulillah.capai target..nak siapkan entry nie sebelum isyak..dan skrang baru ja masuk isyak..jom solat !

2 comments:

D-SIM said...

kalau perihal displin masa,
cuba periksa balik berapa pantas kita menjawab azan dengan solat. Kalau suka melengah, tak hairan urusan dunia pun bersikap acuh tak acuh.

hamba-Dia said...

saya tahu ja benda tu..entah la... saya rasa mind setting yang salah...