Monday, 10 August 2015

Mencintai Jatuh

Dalam hidup ada hal-hal yang tidak pernah kita rencanakan justeru akan terjadi.Apa yang sedang terjadi dan sedang berjalan ini tidak serta merta membuat masa depan kita berjalan seperti dugaan.

Kerana hidup adalah sekumpulan ujian.Hidup adalah belajar tentang menjalani keikhlasan.Kita mungkin berharap sesuatu yang sedang kita damba hari ini.Kita mungkin menghindari sesuatu yang kita benci hari ini.

Apapun yang terjadi dalam hidup ini, jangan pernah lupa, bahawa kita tidak pernah dibiarkan sendiri.

Kita dijaga, tapi kita tidak mahu dijaga.
Kita diawasi tapi selalu saja ingin bersembunyi.
Kita diamati, tapi kita pura-pura tidak peduli.

Esok, kita akan dijatuhkan dan ditinggikan.
Hari ini, kita sedang menjalani sebuah proses di mana jatuh dalam banyak hal di hidup kita adalah hal yang paling berat untuk kita rasakan.

-Kurniawan,MencintaiJatuh-

*** Mungkin saat ini kita dijatuhkan kerna kita pernah merasa tinggi ketika ditinggikan suatu ketika dahulu. Moga jatuhnya kita hari ini menjadi hadiah paling berharga saat kita kembali diuji dengan 'ketinggian' esok lusa.

*** Mungkin saat ini, bukan kita yang sedang diuji dengan jatuh, esok lusa mungkin saja kita yang diberi peluang merasa jatuh dari tempat yang tinggi.Ataupun, kita telah sekian lama diuji dengan jatuh, yang saat ini kita masih lagi sedang berjuang , bangkit dari kejatuhan menuju ketinggian.Bergigih dan berhempas pulas.

***Apapun keadaan kita semua, jatuh atau tinggi, keduanya adalah ujian. Bersederhanalah dengan perasaan meski apapun keadaan sekalipun, kerana setiap dari kita pasti akan diuji dengan kedua-duanya.

***Kerna jatuh dari tempat yang terlalu tinggi, pastinya terlalu sulit untuk pulih, terlalu sakit untuk bertahan.Dan bangkit dari jatuh yang sederhana itu lebih mudah untuk kembali melangkah, berjalan dan berlari ke tempat yang lebih tinggi.

1 comment:

pencinta syurga said...

terima kasih kak ..
moga akak terus kuat , dan saya juga terus kuat . takpelah jatuh , klu kita tau ke mana jatuh itu harus pergi ..

shmily