Tuesday 29 September 2015

kirim mengirim amalan mulia

Adalah menjadi kebiasaan apabila ada sahabat-sahabat kita pulang ke Malaysia, kita akan saling kirim-mengirim barang. Sedikit nota untuk diri sendiri dan sahabat-sahabat, tips dan cara yang terbaik kalau nak kirim barang adalah dengan:
1.Mengepost/menghantar barang anda kepada pengirim itu lebih afdal,tetapi kalau nak minta pengirim pergi ambil pun boleh,tanyakan jika pengirim ada kesempatan waktu/kenderaan sendiri.
2.kalau kiriman berbentuk pengirim diminta tolong belikan, afdolnya Duit dibank in online terlebih dahulu, mungkin pengirim bukan tak mampu, tetapi kalau lebih daripada sorang kirim, mungkin banyak juga kos yang terpaksa didahulukan, tambahan mungkin pengirim memang jenis keluar duit sendiri bila membeli(tak mintak duit mak ayah),jadinya duit cukup cukup untuk belanja keperluan sendiri. Jika ada lebihan,maka boleh dipertimbangkan.
Kadang-kadang kita bukan taknak tolong belikan, tetapi kadang-kadang masa dan duit pun terhad untuk tolong belikan, tambahan kalau maklum lambat.
Itupun kalau postage pun kadang-kadang terpaksa pick up kat centre. Allahu, kita pula rasa bersalah dengan ahli keluarga kita terpaksa tolong kita. Bukan sekali, tetapi lebih daripada sekali.
Nota untuk diri sendiri dan semua, buat renungan di masa akan datang.
*Yang percaya, kalau kita mudahkan urusan orang, Allah akan mudahkan urusan kita, telah cuba sehabis mungkin untuk memenuhi permintaan sahabat-sahabat. Minta maaf sangat-sangat tak mampu nak memenuhi kehendak semua*
Fuhh feeling membebel sangat. Apapun, suatu ketika dahulu saya sendiri pernah last minute kirim barang dan minta si fulan belikan, bila si fulan tak belikan rasa macam sedih sikit. Bila muhasabah balik, salah saya yang cakap lambat, pastu mintak dia belikan pulak. Adeh.
Huhuhu.

amalan mulia,
yang kurang common sense,
jika salah caranya

No comments: