Sunday 12 June 2011

berlapang dada itu UBAT MUJARAB

ASSALAMUALAIKUM..


Sesungguhnya,hati sedang memujuk diri untuk berlapang dada,ya Allah.just get lost the money.teringat satu peristiwa.


"sahabat..saya tercicir hanset dalam bas..camne eh?"soal seorang sahabat,buntu.kelihatan kerut kerisauan terukir di dahi..
"laa..hmm..nak buat camne,bas mini plak tu...doa byk2 org yang jumpa hanset tu orang yg baik..doa banyak2.."no komen.speechless..hanya itu yang mampu katakan.

aktiviti rehlah pagi itu diteruskan seperti biasa.tampaknya sungguh berlapang sahabat itu..tidak nampak langsung kerisauan.mungkin sedang mujahadah untuk berlapang dada,atau redha mahupun tawakkal..hanya Allah yang tahu..

"antara orang yang memberi dan orang yang menerima siapakah yg akan lebih bahagia?..jika kita sayang sangat kat satu barang nie,then kita bagi kat orang lain dengan hati yang ikhlas adakah kita atau orang yang menerima akan lebih bahagia..?"soal ustaz.

so,cuba anda tepuk dada tanya selera..siapakah lebih bahagia..?

"oleh itu,marilah kita sama2 menghulurkan sedikit sumbangan untuk membantu sahabat kita yang baru sahaja kehilangan hanset...tak suruh tak paksa,sekadar memberi panduan dan cadangan.."tambah ustaz dengan senyum simpulnya..

sungguh,terasa ujian Allah on the spot..tatkala diri ditugaskan untuk menjaga check point yang mengupaskan ibrah tentang ukhwah..

persoalan tenggelam timbul..

di mana pegangan berlapang dada kita.?..di mana kita meletakkan ITSAR secara praktikal..?..nah!ujian Allah turun untuk menguji apa yang kita katakan.

"okay,term pertama adalah BERLAPANG DADA,then yang kedua ITSAR.."

"sahabat2 tahu tak,Imam Hassan alBanna telah menggariskan..jap,siapa Imam Hassan al Banna nie..?beliau merupakan pengasas...???"

"..Ikhwanul Muslimin.."..sambung beberapa orang sahabat.ada juga yang hanya mampu tersenyum.blurr..(teringat waktu KPTI di KKJ..)mungkin yang lain pertama kali mendengarnya..

"..dan kita juga tahu yang dia juga telah menyusun al Mathurat..dan dalam mathurat itu sendiri kita dapat lihat,betapa Imam Hassan al Banna amat menekankan ukhwah..dan ini jelas kita dapat lihat dalam doa rabitah di akhir bacaan mathurat..Imam Hassan al Banna sangat menekankan ukhwah dalam gerakan dakwah Islamiyyah..bla..bla..bla.."

menambah bicara ibrah lagi..

"..Imam Hassan al Banna telah menggariskan setinggi-tinggi ukhwah ialah ITSAR dan serendah-rendah ukhwah ialah berlapang dada.."

adapun berlapang dada itu boleh ditakrifkan dalam segenap situasi,tetapi fokus untuk situasi ini ialah:

1)berlapang dada(redha) dengan ujian Allah sebagai mana sahabat yang kehilangan hanset tadi..
2)berlapang dada untuk memberi sumbangan yang ikhlas kepada sahabat tadi.
3)berlapang dada juga boleh dikatakan memandang sisi positif pada perkara yang negatif,contohnya bersangka baik terhadap sahabat..
4)dan juga situasi2 lain..

BERLAPANG DADA UBAT MUJARAB.

alhamdulillah..jumlah wang sumbangan cukup untuk membeli hanset baru bagi menggantikan hanset yang hilang.alhamdulillah lagi berganda-ganda tatkala mendapat mesej..

"alhamdulillah,hanset dah jumpa.."

see?..berlapang dada sungguh ubat yang sungguh mujarab..

subhanaAllah..cukuplah satu ujian on the spot pada hari itu untuk menguji kita..sangatlah percaya itu adalah ujian Allah..sangat2..terasa makan dalam yang amat bila teruji begitu.kesannya,hanya orang yang tertentu yang dapat menghayati ibrah seperti ini secara 'live'..selalunya kita hanya didedahkan dnegan teori,nah!nie praktikalnya..tepuk dada..tanya iman..

ada pun ingin memberi contoh untuk situasi 3..

berlapang dada dengan melihat sisi positif sesuatu perkara yang negatif..

kepada sahabat khususnya yang akan menyambung perjuangan di KKJ..jangan sesekali rasa gundah gelana,kerana percayalah..walaupun diri terpaksa berlapang dada menerima hakikat terpaksa meneruskan perjuangan tanpa sahabat2 yang telah lebih terdahulu bertebaran di muka bumi Allah ini..bersangka baik lah terhadap mereka yang telah terlebih dahulu menyambung perjuangan di tempat baru..insyaAllah..berlapang dada itu adalah ubat yang paling MUJARAB..walaupun pahit,pahitnya itu akan membawa kemanisan di penghujungnya..hanya Allah yang berhak menilai...sekali pun diri ini juga terpaksa berlapang dada menerima hakikat tidak akan bersama dalam saf itu,sungguh pujukan diri..insyaAllah jika ini kehendak Allah..maka yakinlah..redha..berlapang dada.diri ini dan juga sahabat juga..

KONKLUSI

sahabat yang berlapang dada lantaran kehilangan hanset telah pun mendapat Ibrahnya.sahabat yang stay..?..dan diri yang kehilangan wang ringgit..??..sama2 kita tunggu ibrahnya..sobs2..

nota sisi:

*dalam menuntut ilmu agama,hendaklah kamu tawadduk..raikan perbezaan (khilaf)..bukan perangi..

*ubahlah persepsi diri..cuba untuk memahami,bukan mengharapkan diri difahami..insyaAllah bahagia di situ..

*kunci berlapang dada..SENYUM..walaupun dalamnya pahit cuba untuk maniskan senyuman itu..


p/s:menanti hikmah,memujuk diri untuk berlapang dada.mungkin nilai wang yang hilang itu besar,namun insyaAllah ibrahnya lagi besar..doakan..=(   ---->   ^__^

1 comment:

anis nadyra az said...

ustaz selalu pesan supaya berlapang dada dan raikan pendapat yang ada ustaz menunjukkan contoh bukan sekdar berkata2..

"try to understand then to be understood"
murabbi itu.. walau setahun baru bertemu.. terlalu bnyak hikmah yang dipelajari daripadanya.
mungkin tak terbalas.

kak ar cakap:: lapangkan dada.pasti tak stress :D