Monday 20 May 2013

kontroversi video Study in Jordan

bismillah..

ade orang call cakap pasal video study in jordan..kena kondem disebabkan beberapa benda yang dirasakan tidak memuaskan atau lebih tepat tidak telus dengan penyampaian maklumat...adeh.

ok sebelum itu saya ingin ceritakan kronologi pembikinan video..

1.miss Farah,penyarah di INTEC meminta kami,exclassmates mej4 untuk buat satu video ringkas tentang Just,dan sedikit pengalaman hidup di di bumi jordan,khususnya irbid kerana pelajar tajaan di INTEC dan mostly akan menyambung pengajian di just dan ade jugak di yarmourk.

2.kami bersepakat,khususnya akhowat dentist kelas kami nak menjayakan video ringkas[tidak formal pada asalnya]..dek student2 medik busy exam masa tu..ok..

3.shooting kami selepas exam cario pada hari isnin..dan video temubual dengan student tahun 2 dentist yakni kawan2 classmate kami jgk dibuat mengikut pelbagai tajuk dan background...

ada yang cakap pasal pengalaman hidup,pengalaman belajar,nilai tambah,bahasa arab,cabaran,cara belajar dan sistem akademik di JUST khususnya..

yang mana bagi saya,cukup meraikan pelbagai latar belakang pelajar2 itu sendiri..

4.tak salah saya video diedit selepas tuan editor habes exam,yang mana tuan editor itu sendiri 2 hari selepas tuan editor akan menghadapi final exam system pada hari ahad,dan video hendak diserahkan kepada miss Farah dengan segera..

jadi kat sini..
faktor masa,yakni masing2 sibuk dengan exam dan dll...kadang2 apa yang kita rancang tidak seperti yang dirancangkan...itu pun nasib baik tuan editor sudi nak mngedit...disebabkan fatrah exam nie,susah nak cari oarng yang sanggup nak meluagkan masa nak buat video2 nie...

mungkin terdapat kekurangan dari sudut editing yang mana ada video2 lain serta temubual yang lain,yang merangkumi pelbagai topik dan background..hanya beberapa video yang dicut,dan disunting semula...

setelah saya melihat sendiri video tersebut..

saya akui terdapat beberapa kekurangan,tapi masih lagi nice dan menarik,bahkan saya rasa editing lebih dari expectation saya sendiri.....dan..

saya faham ja...sebab kesian tuan editor..kami mintak tolong time dia tengah nak exam..lagipun banyak video temu bual yang panjang2..,yang kalau nak diedit kena cut...so mungkin dibuat seringkas mungkin dalam waktu dan masa yang singkat..

dan saya faham ja..masing2 sibuk dengan exam....hasil video tak seperti yang kita bayangkan disebabkan kita pun busy exam,tak sempat nak monitor,apa yang patut,ape yang perlu diletak..

dan bagi saya secara peribadi,setelah berpenat insan2 yang terlibat dalam membuat video nie,saya sangat menghargai usaha kawan2 saya...walaupun busy nak exam masih lagi menyempat nak buat video nie..

cuma saya request,jika ada mana2 pihak yang merasakan kekurangan pada video tersebut,saya menantikan kalian membuat satu video yang lebih baik...kadang2 kita lebih banyak masa untuk mengkritik,tetapi bila diminta untuk melibatkan diri dan meminta tolong untuk 'bekerja'..kita pula yang berat 'badan'...indeed,benda nie jadi pun masa kiteorang nak buat video nie..

saya akui,mungkin kekurangan pada kami,oleh itu...saya mencadangkan pihak kalian menghasilkan video yang lagi baik dari video tersebut yang banyak kekurangan... tak rugi pun nak jayakan video Study in Jordan nie... bukan untuk kita,,tapi untuk generasi2 yang akan bertandang ke bumi syams yang penuh barakah ini...

semoga najah dalam imtihan ^_^

maaf salah silap kalau post ini menyinggung mana2 pihak...

No comments: