Saturday 11 May 2013

They are not my BFF,but they are ...





ada orang tanyakan saya tentang makna seorang sahabat...

jawapan saya.

1.sahabat.seseorang yang apabila kita melihatnya membuatkan kita ingatkan Allah,ringan lidah kita dibasahi zikir kepada Allah..

"Allah,subanallah,,sejuk mata memandang sahabat ana nie,segan pulak nak nakal2...subhanallah.. subhanallah..",kata seseorang dalam hati.

2.sahabat.seseorang yang apabila kita mendengar bicaranya membuatkan kita sedar dari kelailaian,dan mengingati Allah..

".. ya Allah,terima kasih igtkan aku dgn tazkirah sahabat aku nie..subhanaAllah.."

3.sahabat.seseorang yang apabila kita melihat perbuatannya membuatkan kita ingat kepada Allah...

"..ya Allah,rajinnya dia tolong orang...rajinya dia baca quran,,bla..bla.."

itulah nilai seorang SAHABAT.mengajak kita mengenal Allah,menambahkan kecintaan kita kepada DIA dan RASULULLAH.

dan yang paling penting.SAHABAT bukan sahaja penyejuk dan penyeri di dunia,di saat kita suka dan duka,,tetapi SAHABAT adalah mereka yang saling berpesan-pesan dengan KESABARAN dan bersama-sama beramal SOLEH...kerana nilai seorang SAHABAT yang dicari bukan hanya untuk keseronokkan di DUNIA tetapi untuk bersama-sama berpulun2 untuk ke SYURGA.. 

itulah erti sahabat bagi saya.

dan BUKTI dan TANDA kita berSAHABAT sampai syurga,walaupun SAHABAT kita jauh di mata,TAPI sentiasa dekat dan disebut-sebut namanya dalam DOA kita SENTIASA.

Terima Kasih ya Allah,atas nikmat SAHABAT DUNIA AKHIRAT :')

p/s:semasa on da way ke ISKANDARIAH MESIR untuk menziarahi seorang sahabat di sana...

sepanjang 3 jam perjalanan dalam train,basah hati,basah jiwa berbicara bersama salah seorang my sahabat,
bicara yang cukup mengingatkan aku tentang makna hidup,hala tuju,nilai dakwah,dan hamba-NYA..
pantas cukup untuk membuatkan air mata ku gugur... o Allah... rindunya kalian.... 
dan meneguhkan kekuatan untuk aku terus berhidup meskipun aku jauh di sisi sahabat seperjuangan..

seorang tak semestinya lemah,seorang kerana Allah nak jadikan kita KUAT dengan KEBERGANTUNGAN dengan Allah semata-mata..






No comments: