Wednesday 1 January 2014

2014 Jordan dan Malaysia.

Hari ini 1 Januari.

hari tahun baru,kerajaan Jordan mengumumkan kenaikan harga petrol dan minyak.

kenaikan umur secara tak langsung.berfikir tentang duit poket dan tajaan. Mungkin sudah tiba masanya bersungguh-sungguh menyimpan. demi masa depan. demi sikap yang perrlu diluruskan dari nafsu yang tidak kenal erti syukur.

pantas kenaikkan harga petrol ini membuatkan akubterfikir tentang beberapa perkara.

1.kelumit dan terdesaknya golongan pertengahan yang hidup di Jordan ini.pak cik teksi.alahai,nampaknya kena banyakkan berjalan dan bercoaster,latih untuk turun program awal jangan lewat.supaya anda tidak eprlu untuk menaiki teksi kerana lewat. kurangkan teksi,banyakkan berjalan.

2.ubah gaya hidup lenang.kurangkan berusrah di luar,masak lebih,rajinkan diri,tambah skill memasak pupuk rasa tanggungjawab.air tangan sendiri lebih memikat hati dari air tangan kedai.heh.

3.manage duit tajaan,mulakan sampul pembahagian.jimat.saving tetap.membudayakan menabung amalan mulia.serapkan dalam gerak kerja persatuan,hidupkan amalan sistem kutu.

4.read.think.and write some idea dan konklusion.istiqamah reading,think and write.gunakan medium facebook dan blog untuk improve skill membaca,berfikir dan menulis.

5.ikhlaskan diri belajar untuk faham.bukan untuk exam.fikir tahun depan dah nak masuk klinikal.really need good basic of knowledge,kurangkan pemakanan tak sihat.

6.jaga tahajjud,jangan tido lepas subuh,mengaji al quran,dhuha,tazkirah daily,kurangkan tidur,berpenat menuntut ilmu,jaga ukhwah,doakan ummi dan ayah.sayangi sahabat dan keluarga.

next:list to do in Malysia.one month lagi~

2 comments:

Ub said...

dah lama benaa xkunjung kolej ni

hamba-Dia said...

muiin,bangga org russia bertandang ke kolej ini.. hehe