Friday, 10 July 2015

Berkocak darah

".. tanpa jerih payah baginda, sehingga berkocak darah dalam kasut baginda, tidak mungkin pada hari ini kita dapat menikmati dua nikmat yang paling besar iaitu nikmat iman dan Islam....."

begitulah permulaan tazkirah yang kebiasaannya meniti dibibir pelajar kisas.Bahkan jika ada orang bagi tazkirah dengan memulakan kata-kata ini pasti terus dicop sebagai kisas. peh. peh. peh. ataupun, belum sempat pentazkirah memulakan isi tazkirah, mesti ada yang akan cakap..'ni mesti kisas ni...'.

hari ni malam 24 ramadhan. entah kenapa terasa lama pulak solat teraweh dengan syeikh makmum hari ni. tambahan ada beberapa teman mengadu, tak larat nak ikut teraweh kat masjid jamiah sebab panjang. satu rakaat 3 m/s pun boleh kadang-kadang tu. satu malam sejuzuk.

entah kenapa duk teringat kisah nabi solat baca surah al baqarah, pastu sahabat yang ikut ingat nabi nak berhenti bila habis surah al baqarah rupa rupanya nabi sambung sampai surah an nisa'. bukan setakat sejuzuk ni, dah berjuzuk juzuk kalau sampai surah an nisa'....

sebenarnya malam ni jugak rasa kaki ni lenguh, tapak kaki rasa macam tak larat nak berdiri lama seperti hari sebelum ni. Teringat cerita Aisyah kisah nabi solat sampai bengkak kaki.

huh. logik la sampai bengkak, saju juzuk dengan syeikh makmum pun dah rasa kebas kebas kadang-kadang tu. Allahu, lemahnya iman =='

Sungguh, baginda sebaik baik qudwah sepanjang zaman...

" Ya Allah, jadikan aku orang yang mencintai orang yang mencintai Mu..."

Sedikit perkongsia dari status yang naik di newsfeed:

^^2 syarat Allah tidak mengazab kita di dunia:
1) nabi Muhammad bersama kita.
Syarat ini telah terbatal kerana Rasulallah telah lama meninggalkan kita. Sollu AlanNabiy
2) Selagi manusia beristighfar kepada Allah.
Rasulallah setiap hari beristighfar 1000x sedangkan kita tahu baginda telah dijanjikan syurga. Bagaimana pula dengan kita yang masih belum tahu penghujungnya. Teruskan istighfar.

^^Pesanan Umar Abdul Aziz
Tutuplah ramadhan kamu dgn 2 perkara
1) zakat
2) istighfar

^^4 Rukun Mujahadah menurut Said Hawwa:
1. Lapar (الجوع)
2. Diam (الصمت)
3. Berjaga Malam (السهر)
4. Mengasingkan Diri (العزلة)

Semoga Allah makbulkan doa kita semua. ameen. Ramadhan kareem!

1 comment:

pencinta syurga said...

bila rasa down , singgah blog ni utk dapat semangat hidup . walau jarang dapat jumpa tuannya , dpt baca blog pun terubat rindu . alhamdulillah