Thursday 21 July 2011

USTAZAH jatuh cinta..

 assalamualaikum sahabat-sahabat..apa khabar iman?insyaAllah..moga baik segala..tangan2 agak gatal nak menari-nari menekan kunci-kenci keyboard..lantaran ada yang lebih penting yang perlu didahulukan..Bk hadir dengan satu post yang dicopy(Oh!..sekali lagi copy n paste..)...
post ini ialah PRE_ENTRY sebelum BK sempat menyiapkan entry yg sebenar..insyaAllah..dalam masa yang terdekat dalam usaha mengerjakan entry tersebut..
mungkin sedikit sebanyak diinspirasikan daripada Thursday Talk.."andai ini wasiatku"..oleh Ustaz Ridha dan Kak Ar khusnya..berupa pesanan-pesanan buat kita semua..
selamat membaca,khas untuk sahabat-sahabat dan akak2 yang menjadikan BK sebagai "rujukan"..(ceehh..huhuhu..hehehe..)..
 
Ustazah jatuh Cinta?
Tiada yang pelik, mereka juga adalah manusia.
Bukankah cinta itu adalah fitrah manusia?
Tapi layakkah ustazah jatuh cinta?
Mereka juga punya hati dan rasa.
 
...Tetapi tahukah kalian betapa berbezanya mereka ketika cinta seorang lelaki menyapa hatinya? Tiada senyuman bahagia, tiada rona malu di wajah, tiada perasaan suka di dada. 
Namun sebaliknya.
 
Ketika ustazah jatuh cinta, yang mereka rasakan adalah penyesalan yang amat sangat, atas sebuah hijab yang tersingkap. Ketika lelaki yang tak halal baginya, bergelayut dalam alam fikirannya, yang mereka rasakan adalah ketakutan yang begitu besar akan cinta yang tidak lagi suci
 
Ketika rasa rindu mulai bermain di hatinya, yang mereka rasakan adalah kesedihan yang tak terperi akan sebuah rasa yang tak semestinya. Tak ada senyum bahagia, tak ada rona malu. Yang ada adalah malam-malam yang dipenuhi air mata penyesalan atas cinta-Nya yang ternodai. Yang ada adalah kegelisahan, kerana rasa yang salah arah. Yang ada adalah penderitaan akan hati yang mulai sakit.
 
Ketika ustazah jatuh cinta, bukan harapan untuk bertemu yang mereka nantikan, tapi yang ada adalah rasa ingin menghindar dan menjauh dari orang tersebut. Tiada kata-kata cinta dan rayuan. Yang ada adalah kekhuatiran yang amat sangat, akan hati yang mulai merindukan lelaki yang belum halal ataupun mungkin yang tak akan pernah halal baginya.
 
Ketika mereka jatuh cinta, maka perhatikanlah, kegelisahan di hatinya yang tidak mampu lagi memberikan ketenangan di wajahnya yang dulu teduh. Mereka akan terus berusaha mematikan rasa itu bagaimanapun caranya. Bahkan jika cinta dia harus menghilang, maka itu pun akan dilakukan.
 
Alangkah kasihannya jika ustazah jatuh cinta, kerana yang ada adalah penderitaan. Tetapi saudari, bersabarlah. Jadikan ini ujian dari Rabbmu. Matikan rasa itu secepatnya. Pasang tembok pembatas antara kau dan dia. Pasangkan duri dalam hatimu, agar rasa itu tidak tumbuh bersemai. Cuci dengan air mata penyesalan akan hijab yang sempat tersingkap. 
Putarkan balik kemudi hatimu, agar rasa itu tetap terarah hanya padaNya. Pupuskan rasa rindu padanya dan kembalikan dalam hatimu rasa rindu akan cinta Rabbmu.
Saudari, janganlah khuatir kau akan kehilangan cintanya. Kerana jika memang kalian ditakdirkan bersama, maka tak akan ada yang dapat mencegah kalian bersatu. Tetapi ketahuilah, bagaimana pun usaha kalian untuk bersatu, jika Allah tidak menghendakinya, maka tidak akan boleh kalian bersatu.
 
Saudari, bersabarlah. Biarkan Allah yang mengaturnya. Maka yakinlah, semuanya akan baik-baik sahaja. Semuanya akan indah pada waktunya.
Walaupun telah ramai yang ustazah (dan wanita baik yang lain) telah hanyut dan rosak dalam cinta dunia..
 p/s:BK,terjebak jua dalam post "cintan-cintun"(hasil catatan tazkirah/pgisian cintan-cintun di INTEC mungkin..adeyh..)..huhu..maaf BK tak ANGAU!.. 

"..di mana Allah..?letakkan Allah di hatimu.."

2 comments:

Anonymous said...

omg, am....r u reading my mind??? i love this...thnx a lot for the post...i've been feelin this way for a quite a while now...i do hope i get rid of this feelin soon...

Anonymous said...

super likeee...keep it up..