Thursday 25 August 2011

Catatan2 Terakhir di Intec

^_^salam malam2 terakhir ramdhan.moga lailatul qadr milik bersama..

Aq ingin menjadi antara yang terakhir.cukuplah.cukup aku datang dengan ribut,tapi aku mahu pulang dengan tenang,,menjadi saksi suasana hambar,sunyi dan sepi setelah kepemergiaan sahabat2 MEP yang lain..
Jauh aku termenung.sendiri.di dalam bilik yang tampak kosong.kemas.tidak seperti hari2 biasa.ah,bosan melanda lantas melayan facebook.no feeling.

Mata ku melihat ke arah skrin Laptop VAIO yang diselimuti debu.aku lap sisi laptop,aku sapu keyboard2 satu persatu.aku tenggelam dalam nostalgia.

Tempoh hampir 3 bulan.belum cukup rasanya untuk satu persediaan untuk meneruskan hidup di Negara orang.tapi cukup memenuhi satu album memori.cukup juga untuk menguji siapa kita,siapa aku,siapa sahabat2.

3 bulan ini,terlalu banyak aku belajar erti kehidupan.dunia.alam realiti yang pasti mencabar iman dan emosi setelah sekian lama terpenjara dalam BIAH yang terjaga dan terpelihara.nah!inilah hakikat kehidupan yang kalian tidak mungkin bisa melarikan diri,mahupun memenjarakan diri.lantas keluarlah melihat dunia~menarik dan menyeronokkan bukan ?

Dingin pagi sebelum meninggalkan bumi intec selayaknya digelar bumi pentarbiahan jiwa si musafir luar negeri..aku masih lagi setia,merakamkan sedikit sebanyak panorama ‘gazebo’ pak guard cemara;tempat diskusi bakal2 pemimpin Negara,tempat berusrah sahabat2 yang dahagakan tarbiah,tempat kita menjalinkan ukhwah persahabatan,tempat kita mengadakan jamuan perpisahan sebelum masing2 berangkat pulang bercuti,tempat ifthor jama’ie siswa dan siswi muslim..

Lantas sekelumit senyum tersimpul.akhirnya.datang juga sahabat yang dinanti,buat terakhir kalinya senyuman itu aku hadiahkan kepadanya.kali terakhir aku tersenyum melihat si dia,manis mengenakan tudung labuh.labuhnya tak seperti biasa tudung yang dipakainya.alhamdulillah..hidayah Allah..aku hanya wasilah secara tidak sengaja..terkenang2 pagi itu.

Kelihatan anak2 kecil,pelajar tahfiz agaknya ntah dari mana,bergerombolan keluar dari pagar masjid unta..bagai satu jemaah,berjubah putih mengingatkan aku tentang adik aku yang kini berada di sebuah pondok di pasir mas.oh sudah lama aku tidak berjumpa.sejuk mata memandang anak2 kecil ini.moga adikku juga bahagia di pondok sana.terbayang wajah adik yang semakin sejuk mata memandang.tiba2 aku rindu pada wajah adik yang jernih itu..moga Allah berkatimu,belajarlah bersungguh2 adikku.nanti ikut aku dan abangmu ke bumi urdun..

“..Am!..”khayalan aku terus hilang.wajah adik terus shutdown.siapa pula nie ?
“..Am!kite dah nak balik nie,so nak jumpa la for the last time..”

“..Alhamdulillah Mi,satu je nak cakap,jika kite yang tengok Mi begini,apatah lagi ibu Mi,mesti sejuk mata memandang melihat sedikit sebanyak Mi mula berubah..kite tahu Mi boleh menjadi lebih baik daripada kite,you got the ‘brain’..you are genius..Mi kena bersyukur,Allah dah bagi banyak dah nikmat kat depan mata,Allah tengah tunggu reaksi Mi..tunjukkanlah sedikit,walaupun sekelumit cuma..Dia dah lama tunggu,anggaplah taklifan yang diberi sebagai turning point untuk Mi memulakan perubahan yang sedikit,moganya lama2 menjadi bukit..kite akan sentiasa doakan..”

“..Am,doakan kite istiqamah dan kuat untuk buat semua ini..kite sangat terkesan..sangat2 terkesan..terus terang cakap pagi tu memang kite rase apa yang Am cakap kat kite..alhamdulillah..tapi..tapi..kite takut sangat,lepas nie kite sorang2…takde sape dah nak teman kite,tegur kite,bagi nasihat,nak ingatkan kite..korang semua dah pergi..kenapa korang semua pergi ?..”

“..insyaAllah Mi,kami kat sana lagi kuat cobaan,lagi hebat dugaan..kite doa sama2 yer..kalau apa2 nak bagai tau,FB kana de..”kolam yang berkaca2 yang selama ini aku takung akhirnya melimpah.tak tertahan.tenggelam dalam dakapan seorang sahabat.

“..Am,tau tak..sahabat2 KKJ lah sahabat2 yang terbaek yg kite pernah jumpa..tak pernah rase segan untuk menegur,tak perna rase jemu untuk saling menasihati..terima kasih Am!..”

“..Mi,jangan pernah rasa sorang2 tau,ingat jaga hubungan dengan Allah,mengadu kat Allah..klau rase sorang2..insyaAllah Allah masih ade.Dia yang Maha Setia..Maha Mendengar..”

Aku melihat Mi pergi.kelibatnya makin menghilang.insyaAllah ini pasti berjumpa lagi..aku perlu pantas.sebentar lagi aku mahu berangkat.mobil yang mengambilku sekejap lagi akan tiba.

On the way ke cemara.melalui jalan yang agak suram,kesan bazaar mungkin,bersama bau yang kurang enak dmenerjah hidung..tiba2..aku melintasi deretan rumah kedai..Aku toleh ke kanan ke kiri.Lantas,”..Paaap..”..hehe..malu.tapi senyuman yang sehingga menampakkan barisan gigi2 cuba ku sorokkan dengan tangan kiriku..haha..memang xde keje...
saje nak tunjuk restoren wira sejati..*pot makan malam sambil2 tengok berita*..tu je..

xleh nak upload gambar lagi..

fuh!serius penat.nie la mangsa menjadi yang terakhir.xde sape yang nak tolong angkatkan barang..rintih aku dalam hati.Akhirnya,kereta ViVA biru meluncur laju masuk ke cemara.~Adoi~tiba2 plak si driver jatuh hati pada board yang terdampar di blok 3 cemara yang tengah bertukar2 perabot baru..

bang,soft board nie bpe harga ?

so nak kena drive plak ke cemara 3~tengah2 drive VIVA ke blok 3 cemara..tiba2 ternampak seorang sahabat.seakan2 mencari2 seseorang.laaa..lupa dah janji nak jumpa..alamak,tengah ‘undo’ nie..ah!tak sempat.. dah pergi dah..kredit plak xde..huhu..*kecewa*

“Bang,pinjam hanset sat naa..”

“..Assalamualaikum,boleh datang balik tak kat guard cemara ? tadi tengah DRIVE(sebutan ditekankan di sini) tak sempat nak ‘hon’..”cehh..sedikit berlagak di situ..

“..nah,nie buku teks Physics..aish..kirim salam la kat tuan empunya..nasib baik la aq nie baik..dan nasib baik la aq tak balik lagi..ok,salam dulu..nak balik dah nie..”

“..eh,,jap..Am,aq tau ko dah lama nak cakap something,for the last time..ko cakaplah apa yang ko nak tegur aq..(Nampak sgt muka suka tegur orang heh ? )..bagi la skit kata2 nasihat..last nie..”

“..eh2,jap2..ya Allah..mintak nasihat ngan aq ker ? siapalah aq,aq pun sama macam ko la..same je kite semua..semua tengah menggelepar..itu biasa,itu normal..tapi ingat sejauh mana kita dah lari dari track tu cepat2 la cari sumber yang dapat ikat balik kite..join usrah tak ?..hehe..”

“..join la..ade plak..hmm..entah aq pun tak tau la..aq takut la,aq takut tak kuat..ko tak tengok lagi aq dalam kelas camne,classmate camne..tapi aq pun rase semua orang tengah alami benda yang sama..aq takut tak kuat la..”

Hmm..aku sedut nafas dalam2.lalu aku keluarkan perlahan-lahan..

“ camnie lah,aq xde ape2 nak tegur,nak pesan,amboi igt senagng ke nak cakap pasal oarang,nak tegur2 nie..huhu..tapi aq nak share lah apa yang aku dapat lepas gi KKJ aritu..maklumlah,pergi dengan hati yg dah byk melagha..lepas segala bagai,dengan drama Arabnya..ikhtilatnya..huh!..haa..ustaz pesan..;

Jadilah seperti ikan,kenapa walaupun hidup dalam lautan yg sangat masin ikan2 tu tetap tak masin ? ? kenapa ??
sebab ikan tu hidup..


kenapa bila kat darat,kita letak garam sikit je pon,ikan tu dah masin ?? kenapa..???
sebab ikan tu mati..

“owh..ok..erk..aq tak faham senanya..hehe..”sambil menggaru kepala yang tidak gatal.

“..aish..senanya mula2 aq pun tak faham,tapi bila fikir lama2 baru faham..camnilah..hati kita nie sama macam ikan,kalau hati kite ‘hidup’,,kat lautan yang masin pun boleh tahan,tapi cuba kalau hati kita nie ‘mati’..garam sikit pun dah cukup nak memasinkan hati kite..faham tak ?

Pastu..haa..ustaz ade sebut doa nie..so,selalu la amalkan doa nie..

Ya Allah,thabbit qulubana ‘ala dinnik…

Jauh aku melihat sahabat ku termenung.Mungkin sedang menghadam apa2 yang telah aku kongsikan mungkin.

“hmm…ok la..syukran for everything..fastaqim kama umirt ya ukht!..”
“..insyaAllah,jumpa lagi…kite gi umrah sekali..jemput2 la bertandang ke urdun..”


Pertemuan singkat itu bubar.Alhamdulillah..pengakhiran yang aku harapkan.tenang.puas.tidak ade air mata yang gugur.

“..Bertemu dan berpisah kerana Allah,kerana kita menyayangi dan saling kasih kerana Allah..insyaAllah,itulah ciri2 persahabatan dan ukhwah yang akan mendapat perlindungan arasyh NyA kelak..moga2 kita bersama dibawah payungNya..”

Ingin menjadi dae’i…jadilah dae’I yang mampu memegang hati,lakarkanlah titipan tarbiah di hati orang disekelilingmu..hati mereka yang kita temui..sama ada sekejap atau lama pertemuan itu..ambillah ruang masa untuk sedikit lakaran..moga melekatnya lama.kekal di hati.

dalam kenangan.Mej4.IMPRO.food festival.RUZ BIL LABAN.pusat islam.SURAU cemara.Ustaz RIDHA.wednesday TALK.rehlah.TAMAN TASIK.pkns.MASJID NEGERI.masjid UNTA.ifthor.MASJID HIdayah.taman awam.AKASIA.mydin.BISTRO.esso.PETRONAS.one SHOP.FOUR SEASON.cimb.BOB CORNER.keningau.WIRA SEJATI.bangku pakguard cemara.STARBUCKcemara.PAK MAT.nasi bujang.BAZAAR.abcFRADOO.bas intec.BILIK BACAAN.library.dewan teater.OMBAK.drama ARAB.restoren ARAB.dinnerMEP...

p/s:kisah diatas merupakan cerita rekaan semata2,dan merupakan catatan hari2 terakhir di INTEC..ade kena mengena dengan yang masih hidup,tapi xde kena mengena yang telah pun pergi meninggalkan kite..semoga apa2 yang baik kita ambil sebgai peringtan,yang buruk jadi tauladan..

..kita nie sama2 lemah,makin lemah jika tak saling kuat-menguat..kita nie pelupa,makin pelupa jika tak saling mengingatkan..kita nie sama2 menggelepar,makin menggelepar jika tidak diikatkan dengan sumber2 peringatan..

..rajin2lah mencari,kerana kehidupan kita pada hari ini memerlukan kita untuk mencari,kebaikkan itu datang setelah kita berusaha,mengeluarkan sedikit usaha;


rajin2 lah ke majlis ilmu tatkala usia masih lagi muda,cukup tenaga..sedekahkan sedikit pahala buat kakimu,minyak keretamu..rajin2lah mendengar tazkirah tatkala telinga masih mampu mendengar ,adapun keburukkan itu datang tanpa usaha.tak perlu dicari.ia akan tetap dating,malah bertimbun2.


kita nie manusia biasa,bukan insan luar biasa,hakikatnya kita akan lemas,cepat atau lambat..sbb ujian kita berbeza2..tetapi jangan biarkan diri kita lemas lama dalam kelaghaan itu..pautkan kembali pada ranting2 peringatan.

..oleh itu jika kita mengaku kita bersahabat kerana Allah,maka ayuh kita saling mengingati..jangan sesekali segan kerana kejahilan diri dan kekerdilan diri,itu semua bisikan syaitan yang menjatuhkan keyakinan kite untuk saling kuat menguat,yang benci melihat kita saling menasihati ke arah kebaikkan..

Peganglah di mindamu..”sampaikanlah daripada ku walaupun sepotong ayat..”

..dan ingatlah,nasihatilah sahabat2 dengan hati yang ikhlas,kerana ia akan masuk dalam hati berhidayah..dan sungguh,menasihati itu lebih baik daripada menegur..dan maafkan diri jika menasihati sahabat bukan dengan hati..adapun menasihati itu sifatnya lebih lembut dan membelai,menegur itu sifatnya lebih keras dan tegas sedikit..

jom ramai2 kita lancarkan “salam keimanan “..bagaimana?blog walking/stalking FB..copy and paste ayat nie.easy n simple.tapi insyaAllah mungkin bisa mengetuk2 hati2 yang sedang menggelepar..
“..Salam.Sahabat,kaif iman ? ..”

*segan sgt2 bila korang suh bagi nasihat*..diri ini ponn menggelepar jgk..so,tolong la ikat jugak..

10 comments:

Nana said...

amnah keep updating.
semoga berjaya di bumi anbiya'. :)

Anonymous said...

amm...awww..terharu..stu je nk ckp..uhibbuki fillah..i hope dat kte dpt jge sesame kter..(^_^)

hikary22 said...

Waaaaa~~ trlalu byk pgunaan prktaan "menggelepar"~ xD

huhu Am.. tumpah gak perigi ni lg skali bile baca.. ಥ_ಥ

aizat al jauhari said...

like.. catatan hidup yg bermakna.. indah..

Anonymous said...

thanks amnah...semoge terkesan kat ramai pemilik hati yg dahagakn mardhotillah....

dawud alhawariy said...

sdih n trharu.

Ana xprnh mrasai mcm mna hdup kt dnia luar. Tahniah sbb kuat mghadapi nyasdih n trharu.

Ana xprnh mrasai mcm mna hdup kt dnia luar. Tahniah sbb kuat mghadapi nya

anis nadyra az said...

menggelepar..??

ohh..! :P

hamba-Dia said...

ustazah Liyana:

selagi diberi ilham~insyaAllah..
moga2 bgitulah impiannya~berjaya dgn cmerlang dibumi sana..syukran~

ustazah Anonymous:

me too..same2 yer kat urdun nanti..^_^

ustazah hikaryy:

byk sgt eh ? ok.hehe..
biarkan ia mgalir..T.T..
syukran sahbat~

ustaz aizat al jauhari:

sila tekan button 'like'.
catatan indah,semoga mendapat hati yg hanya ada Allah..

ustaz anonymous:

syukran jgk sudi tinggalkan jejak.
harapannya bgitulah.redha Allah,syurga Allah..

ustaz daud alhawary:

terharu ?-alhamdulillah
dunia luar sgt menyeronokkan..
pilih lah,nak lemas lama atau tak..
syukran~

ustazah anis nadyra:

menggelepar kan ?
hihi..
syukran kak sudi tinggal jejak..
rajin2 la jenguk KKJ,rajin2 jgk la tnggalkan komen..
=p

eyefanadhyra said...

nice writing,,,wish u were here,,,:)

hamba-Dia said...

aifa~me too..=)