Sunday 8 July 2012

Dunia Angka Kita.Kerananya Kita Buta.

assalamualaikum..

melihat kawan2.muhasabah sepanjang dalam coaster.laju ilham bercampur sesalan.fatrah exam.bagaikan semua tidak kena.hati-hati menjadi sangat sensitif.oh..saya tak suka kehidupan begini.adakah nanti,tahun 2 dentistry yakni tahun KILLER kite semua akan menjadi begitu begini ?

gila jika terus begini. mati jika terus begitu.moga2 kita dapat belajar,mengambil ibrah..agar tahun2 mendatang yang jauh lebih mencabar kita lebih tenang dan tabah mengahadapi serangan2 serta bisikan syaitan yang tidak pernah senang melihat kita semua bahagia..

angka dan markah yang tinggi bukan nilaian kebijaksanaan,mahupun kerajinan.kenape?

kerana ada yang tak studi pun boleh score tinggi.ade yang kurang pandai pun boleh score.[huh ! siapa kita untuk mebuat penilaian begini]

bahkan sekalipun tidak pernah menjadi ukuran nilaian keimanan seseorang.adapun usaha yang kite limpatkan adalah tanaman-tanaman pahala.hasilnya di tangan-Nya.kita hanya perlu bertawakal dan berusaha.Jika rezeki milik kita..alhamdulillah..jika bukan..redha itu yang utama.

kerana angka itu adalah satu anugerah.daripada Dia kepada hamba-Nya,lantaran untuk menguji ataupun memberikan nikmat kepada hambaNya.

kita tidak pernah berhak untuk menilai manusia.kerana penilaian kita dari hati yang kotor dan penuh dengan noda.oleh itu jangan menilai manusia dengan angka.

jika angkanya rendah.dia tidak pandai.jika angkanya tinggi dia pandai.oh,sekali lagi..siapa kita meletakkan ukuran begitu... ?

Allah sedang bagi nikmat kepada si dia.Allah sedang menguji iman kita.Jika dia kufur dengan nikmat,dia yang rugi.Jika kita redha dengan ujian,kita yang untung.

hakikat kebahagiaan angka pada seseorang itu berbeda.ada yang rendah,tetapi tak putus2 mengucapkan alhamdulillah.ada yang sedikit tidak sampai angka yang tertinggi sedihnya bukan kepalang.Allah..cuba kita ingat balik..dah berapa banyak kite hidup berangkakan angka yang tinggi.saya yakin kite semua terlalu banyak dikurniakan angka-angka yang tinggi sehingga jika kita sedikit jatuh,kita merasakan dunia ini bukan lagi milik kita.

kekadang angka yang sedikit itu menjadi kenangan.agar kita lebih mensyukuri nikmat Dia apabila kita dikurniakan angka yang tinggi.

"..dulu aku pernah dapat lagi teruk dari nie,alhamdulillah Allah bagi macam nie..alhamdulillah.."

Lastly,untuk menjadi manusia yang sabar,jom amalkan doa nie..

"..Ya Allah,jadikanlah kami orang2 yang bersyukur,orang2 yang sabar,orang yang kecil pada pandangan mata kami dan besar pada pandangan manusia lain.."

saya dan awak,manusia yang tidak pernah puas menagih angka !Astaghfirullah..ampuni dosa kami ya Tuhan....Alhamdulillah atas segala nikmat-Nya.Alhamdulillah.


2 comments:

D-SIM said...

thanks

Naim said...

nasihat yg sgt baik.tanx