Sunday 21 July 2013

untuk nurfarhana khalid

well.sebenarnya saya rasa benda yang sama..

you know what ?ustaz hasrizal pernah tulis tak silap saya...ramadhan kali ini ustaz akan kurangkan aktiviti ceramah jemputan luar..kecuali ceramah/tazkirah tetap..

alasannya ustaz cakap nak fokus untuk ibadah sendiri,mostly kebanyakkan ulama' pun sendiri,bila masuk fatrah ramadhan,mereka akan stop mengajar atau buat benda2 lain sebab nak fokus lebih di bulan ramadhan,terutamanya nak banyakkan masa bersama al quran...

tipu saya tak pernah rasa apa yang awak rasa tuu..
minggu nie,almost everyday saya akan berbukak puasa di luar..
dan sejujurnya,saya lebih tenang untuk berbuka puasa dirumah walaupun makan nasi lebihan semalam yang dipanaskan,dua 3 biji kurma,then boleh cepat2 solat,sambung mengaji quran..tu belum masuk kalau dah sembang menyembang lama2,terlambat ke masjid,kena berebut saf belakang plak tu,tak kena gaya saf2 yang paling banyak dugaan,dugaan panas,dugaan anak2 kecil main kejar2 semasa solat terawih..mungkin kalau awak pernah rasa bila dapat saf belakang,saya rasa awak faham kot kenapa pentingnya untuk pergi awal ke masjid,,,wasilah untuk mncapai 'rasa' dan 'jiwa' ketika ibdah nak2 di malam ramadhan..bgi saya perkara sperti panas dan gangguan tu pun perlukan strategi..harap tak berbau ke duniaan..huhu

jika saya boleh memilih untuk menolak,jika saya boleh memilih untuk menyendiri..tapi fikiran2 ini hanya mampu saya simpan sorang2 dalam kotak fikiran saya ni...dengan komitmen yg ada,saya tak mampu nak buat mcm ustaz buat.. tapi mybe saya akan buat,klau dah darurat sgt ..

Allah,give me space..give me space..

once,sampai satu masa saya fikir,entah bila,atau macam mana masa depan esok lusa saya berkesempatan lagi dengan ramadhan atau tak,tambahan jika ada rezeki sekalipun,tanggungjawab semakin banyak,hatta bila kita dah berkerjaya,in sha allah jika iman kuat,kita memang boleh ja nak maintain amalan2 yang kita boleh buat time kita muda di bulan ramadhan,tapi jaminan apa kita mampu bagi kat diri kita sndiri sedangkan masa depan nanti kita tak tahu cabaran waktu bekerjanya,berkerjayanya macam mana.. Allah mudahkan urusan kami,wanita akhir zaman,bakal ibu,bakal isteri,bakal doktor..ameen..

realitinya,memang saya takkan dapat lari pun dari biah sekeliling.. jemputan harus dilunaskan,ukhwah harus diikatkan.. diluah mati bapak,ditelan mati emak...

until now,saya hanya mmpu ikut flow,saya cuba penuhi tuntutan dan jemputan,supaya saya sedar masa depan saya,ramadhan2 saya yang akan mendatang akan bersmaa2 dengan pelbagai lagi tanggungjawab..and sampai satu masa,memang kita kena face realiti ,and how kita nak manage benda2 alah nie ?
Allah...

kan best kalau JUST tak wajibkan summer sem,bukan tak nak ambik peluang atau nak mengelat tak nak jadi muslim produktif di bulan ramadhan..tapi hakikatnya berapa ramai yang tergadai nilai ramdhan,roh ramadhan dek terlampau banyaknya roh islam bersifat keduniaan hatta dibulan ramadhan nie ?iftornya yang berlebihan,membazir,solatnya terjaga atau tidak,dan saya sangat setuju pasal doa ketika masuk waktu berbuka tu..tanyalah diri sendiri..hatta dalam keadaan kita berpuasa kita ingin menjaga diri snediri dari perkara tak sepatutnya,nak fokus lebih ,nak doa lebih..tapi dalam keramaian kita hanya mampu didik hati kita,tu pun kalau kita teringat,kalau Allah tak izin kita teringat yang kita dah buat something yang tak sepatutnya seperti tersibukkan diri dengan urusan dapur ketika dekat2 nak azan ?[yg sememangnya common sense untuk kita tolong mana yang patut punn]..macam mana pulak ?antara dua..mana nak aulakan ?huhuhu

doalah,satu masa,biah kita,iftornya..sekadar makan yang sepatutnya..
solat diutamakan,bgi saya simple ja.. nak cukup dan tenang suasana ketika hampir waktu berbuka spya boleh sama2 berdoa dnegan khusyuk dan menghayati fatrah saat2 diangkat doa2 orang berpuasa,bersederhana dengan menu2,nanti nak siapkan pun senang,nak hidang2 pun boleh cepat2,lagi banyak makan lagi banyak benda kena fikir,lagi mewah makanan,lagi banyak nafsu tak sabar2 nak try semua benda..

bagi saya..sunnah nabi berbuka dengan sekadar beberpa biji kurma dan makan2 sederhana yang lain,hikmahnya bukan shja utk ibadah solat selepas itu shaja[ya3ni spya tak malas nak solat terwaih dll] tapi supaya kita bersederhana ketika berbuka..tidak 'ter'menyibukkan diri dengan juadah2 yang pelbagai,yg nak diprepare itu dan ini..supaya hati lebih tenang dan dekat dengan Dia ketika masuknya waktu berbuka..

tpi klau nk juga bukak puasa dgn pelbgai juadah,demi meraikan fitrah kita yang terdidik dengan budaya makan2 besar ketika berbuka..boleeh..tapi bersiap awal,dan teguran kpda diri sndiri jgk.. maybe lpas ni kita boleh apply dalm majlis2 iftor yang kita kan join nnti spy kita jadi starter yg lead org prepare awl2,spya stgh jam atau 10 minit sebelum berbuka tu semua dah tersedia.. sebelum doa iftor berjemaah,kita masih sempat untuk berdoa mngikut niat/dan hasrat masing..

orang mybe boleh kata kita poyo,tapi orang tak tahu,time ramdhan nie terllau berharga bgai hati kita yang kering dan kontang ,untuk dibasahkankan kembali dengan roh bertuhankan Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang..
 moga Allah tuntun jalan2 kita,penat dengan dunia,salah sendiri yang tak mampu nak manage..o Allah mudahkan aku..





No comments: