Friday, 13 May 2011

LANGKAH TERCIPTA selepas SPM

assalamualaikum sahabat2 yang ana kasihi kerana Allah..sungguh tidak lah ana kasih melainkan kerana Allah...

BLOGGING

pertama-tamanya ana rase bersyukur kerana diberi kekuatan untuk terus menulis,jari2 masih bisa menari laju di atas keyboard untuk sedikit perkongsian.ana teringat kembali saat2 ana menubuhkan Kolej Kampung Jawa..tidaklah ana menulis melainkan untuk dibaca oleh sahabat2,di ambil apa yang baik,di buat pengajaran apa2 yang kurang baik.kenapa ana tubuhkan KKJ?tidaklah selain untuk catatan2 nasihat untuk diri sendiri di hari muka dan juga untuk sahabat2 mengenang kembali,asal usul tempat kita ditarbiah.YA,ana sangat bersemangat kalau berbicara tentang KKJ,kerana bagi ana kita perlu izzah dengan nama Kolej Islam itu sendiri.bukan bererti kita mulia atau bajet mulia,bukan bererti kita lebih berilmu dan lebih terdidik..tetapi ketahuilah sahabat2 izzah dengan nama kolej Islam,bererti anda juga izzah dengan Islam,dan juga sebagai lepasan sekolah agama..izzah itu perlu sebagai benteng,sebagai sumber kekuatn dan sumber inspirasi untuk mentarbiah diri setelah bergelar sebagai bekas pelajar sekolah agama.

"aku dulu belajar semua nie,semua nie slah..so aku takkan buat semua nie..malu la nama budak sekolah agama..nanti orang pandang slack budak2 agama.."

"aku budak sekolah agama,terdidik dengan tarbiah islamiyyah,mana mungkin aku menjadi fitnah,apa lagi membawa fitnah..bahawa budak sekolah agama,,begitu,begini.."

apabila mula2 berblogging,syiar yang ana bawa..

"..bukan mengharap untuk mengumpul sebanyak2 stayers,tetapi cukuplah sekadar menyentuh hati2 yang bertandang ke kolej ini..walaupun untuk seketika cuma...."
 
ya!blog ana bukan blog dakwah sepenuhnya,bukan blog untuk nuffangs,bukan blog diari on9(walaupun kkg ade terselit kisah2 peribadi..maaf)tetapi:

ana sangat2 lah terharu,bersyukur sekiranya mereka2 yg bertandang ke Kolej Kampung Jawa ini,terkenang2 kembali KKJ tercinta.ana nak sentuh hati2 mereka terutamanya yang sudah bergelar bekas pelajar..agar sentiasa sedar tempat mereka ditarbiah dan didik..kerana bila kita sedar dari mana kite datang,kita akan cuba menjaga nama baiknya,,akan berasa malu untuk menjadi panahan  fitnah..kerana apa?kerana kita,ana juga sahabat sendiri tidak tahu siapakah kita suatu hari nanti..begitu juga ana..mungkin suatu hari nanti ana tersasar,jauh menyimpang.mungkin dengan nota2 tazkirah dan memori di KKj nie mampu menyentuh kembali hati ana yg saat ketika itu semakin lupa asal usul ana.walaupun untuk seketika cuma,walau sekecil2 usaha ana ini..ana yakin akan penilaian Allah..bukan sekadar penilaian manusia.

Ya.mugkin ade yang pernah bertandang ke KKJ tetapi tidak'terasa di hati mereka'..ana pasrah kerana ana hanya meletakkan sedikit usaha,hanya sekecil emosi yg ikhlas,lantaran sesungguhnya..HIDAYAH itu MILIK ALLAH..ana hanya wasilah yang dipandang dibelah mata,kecuali jika ada yang memandang dengan mata hati,kecilnya bagai antara ribuan pepasir di pantai..oh!siapa lah ana..hanya bekas budak_kolej..

FACEBOOK
facebook.ana sangat leka..ana banyak membuang masa menghadap MUKA BUKU ini.ana dan facebook memang tak bleh berenggang.kerana ana dah jatuh cinta dengan facebook.facebook telah menjadi wasilah ukhwah yg paling berjasa kepada ana.kerana facebook ana mendapat pelbagai pengalaman..terutamanya berdakwah di alam maya.jika tidak pernah buat salah,tersasar bukan manusia lah namanya,jika masih membuat salah,memang sepatutnya tidak layak digelar manusia yang mempunyai akal fikiran.kerana facebook ana mendapat turning point untuk terus istiqamah dlm amal kebajikan..bagaimana?ya,semuanya kerana sahabat2 yang tak jemu2 memberi peringatan..USRAH ON9..amat bermakna sekali..tazkirah yang ditulis dengan hati amat menyentuh jiwa..lantaran itu,ana jatuh cinta pada FB.banyak perubahan yang berlaku.biarpun sahabat2 ana jauh di mata tetapi dekat di hati..ana harap selepas nie..kita masih istiqamah dengan kebajikan kite di FB ya sahabat2..?sungguh..nasihat sahabat2 memang ana nantikan...ana perlukannya..FACEBOOK medium PEMANTAPAN ukhwah yg REALISTIK jika diguna sebaik mungkin.cuma perlukan sedikit usaha..

ALHAMDULILLAH
genap 5 bulan Allah bagi nikmat masa lapang..terlalu banyak sebenarnya yg kosong.walaupun kita/ana semua usahakan daya yang tidak setimpal dengan nikmat yang Allah bagi,namun nikmat Allah tak pernah putus..Dia sememangnya Pemurah..alhamdulillah,belum keluar result SPm dah dapat laptop sendiri,result SPm yang tidak diduga.lesen kereta yang akhirnya digenggaman setelah penat 5 bulan belajar.sebijik Android...kasut berjenama..ah,semacam nikmat yang tidak terhitung,baru nikmat lahiriah..belum termasuk nikmat batiniah..

MATRIK PERLIS
alhamdulillah.ana dapat matrik perlis.matrik pilihan pertama.sepupu2 pun dapat matrik perlis.bahagia seluruh keluarga Al Arawi.=)

USIM
alhamdulillah sekali lagi ana bersyukur,ana dapat pilihan pertama.."TAHMIDI PERGIGIAN".dah siap print dan terima surat tawaran sebab memang tidak mengharapkan JPA,sebetulnya ana bimbang kalau dapat JPA..kerana apa?kerana:

"YA Allah tidaklah aku ini ingin sgt belajar di luar negara,cukuplah jika sekadar di dalam negara,ya Allah berikanlah aku yang terbaik..jika JPA adalah yang terbaik untukku,maka berilah ya Allah..jika JPA bukan yang terbaik,sememangnya itulah petunjuk bahawa aku memang tidak kuat untuk ke luar negara.aku bahkan redha dan gembira dengan ketentuanMu kerana Engkau yang lebih mengetahui hari esokku..jika betul aku dapat JPA,akan akan terima kerana aku yakin semuanya daripada Mu,dan aku tahu Engkau tahu apa yang terbaik untukku.."

dalam hati sudah ada USIM.manakan tidak,ramai sahabat2 ana yang dapat USIM.sahabat karib sekolah lama pun USIM.sahabat Mahaad Tahfiz Sains pun USIM.sahabat2 KKJ?lagi la..semuanya yang ana kenali yang amat..terasa bersemangat kembali untuk meneruskan hidup baru di USIM.siap dah cop nak duk satu bilik lagi..hehe..kelakar..seronok..group Tahmidi Usim pun dah siap ta'ruf lagi..bersemangat betol...=)..seronok sangat bila dapat USIM..tak sabar rasenya nak gi USIM..

MAAFKAN ANA.

atheefa sufeena.anis amirah.muna khususnya..ana minta maaf sgt2..perancangan Allah itu jauh lebih baik..kita hanya mampu merancang.bukankah Allah sebaik-baik perancang?niat untuk kita bertemu kembali di USIM tampaknya tinggal perancangan semata2..insyaAllah suatu hari nanti kita akan ketemu hikmahnya..=(

JPA PILIHAN ANA
sebetulnya.nak apply MARA.entah la macam mana abg suh apply JPA.apply ja..sebenarnya tak nak sebab JPA kan tough..tapi takpe lah..tawakkal usaha jaa..

hari semakan:
alhamdulillah setelah penat menunggu untuk memnyemak permohonan.akhirnya selepas 10 jam baru dapat masuk ESILA..

TAHNIAH!
PERGIGIAN TIMUR TENGAH.
NEGARA:JORDAN

dlm hati:"alhamdulillah..masyaAllah...ya Allah,sungguh rezeki mu tidak pernah putus untukku.."

kenape ana pilih JORDAN?JPA pilihan ana?
-Imam Shafi'ei-
Orang berilmu dan beradab tidak akan diam di kampung halaman
Tinggalkan negerimu dan merantaulah ke negeri orang
Merantaulah, kau akan dapatkan pengganti dari kerabat dan kawan
Berlelah-lelahlah, manisnya hidup terasa setelah lelah berjuang.


Aku melihat air menjadi rosak kerana diam tertahan
Jika mengalir menjadi jernih, jika tidak, kan keruh menggenang


Singa jika tak tinggalkan sarang tidak akan dapat mangsa
Anak panah jika tidak tinggalkan busur tak akan kena sasaran


Jika matahari di orbitnya tidak bergerak dan terus diam
Tentu manusia bosan padanya dan enggan memandang


Bijih emas bagaikan tanah biasa sebelum digali dari tambang
Kayu gaharu tak ubahnya seperti kayu biasa
jika di dalam hutan


itu rahsia ana dengan ALLAH..yang penting ana dah niatkan.jika dapat JPA,ana akan anggap itu satu petunjuk/turning point/revolution untuk diri ana.walaupun jujur ana cakap,ana sgt cuak sebenarnya nak sambung study oversea nie..for me..dlm negara pun ok..tak de beza sgt punn..
tapi insyaAllah,ana yakin semua ini daripada Allah..

SITUASI YANG SAMA
dulu ana tak de la nak sgt masuk KKJ..tapi alhamdulilah hidayah Allah..setelah result PMR keluar,hati tetiba terbukak nak pergi KKJ,maklumlah dah syg sgt sekolah lama..seperti asyiqin aiman yang sayang sgt mahaad hamidiah..hehe..=)..serius..tak pernah terfikir pun nak sambung KKJ..cukuplah abg n kakak dah blaja kat KKJ..ana tak nak jadi generasi ketiga..apa pun..last2..mmg jatuh hati la denga KKJ..tambah2 dengan 5 unik things..eh2 silap 6 unique things..apa mutiara ke-6?..mestilah USRAH..benar..usrah tunjang tarbiah..alhamdulillah,berkat pujukan senoir yg pada mulanya ana tidak mahu menjadi naqibah.(maklumlah siapalah ana..)akhirnya ana nampak hikmahnya.Allah hadiah kan sebuah usrah yang sangat mantap!adik2 usrah yang ana kasih kerana ALLAH..sungguh..satu halaqah kecil mampu melahirkan dai'e2 yang berjiwa besar.jika kita benar2 berusrah kerana Allah..kerana mutiara ke-6 juga kkdg ana gagahkan diri untuk menjejakkan kaki ke KKJ,,walaupun sendirian...alhamdulillah..nikmat yang amat..

situasi berulang kembali.ana tidak mengharapkan sangat untuk ke Jordan.sudah cukup jika hanya dalam negara.tetapi ana masih igt.mase 10 hari terakhir ramadhan pernah call ummi:

"ummi tolong doakan.."
"nak suh ummi doa gapo..?'
"doa supaya nanti bleh gi tempat abe"
"insyaAllah"

mase ramadhan lepas.ade jgk perasaan nak gi oversea.tapi lepas ja result Trial SBP n Negeri yang sgt teruk..mmg tak mgharap langsung..serius..belajar semuanya kerana ummi dan ayah..tak nak hampakan kepercayaan ummi dan ayah.hanya stret A yang dimohon untuk redha ummi dan ayah..

TETAPI..
setelah pergi satu program di Rawang.mendengar tazkirah dan nasihat seorang ustaz,masuknya sangat dalam.tetiba terbuka azam.."aku nak gi timur tengah,,insyaAllah kalau ada rezeki.."..lagi2 bila mendengar khutbah Sheikh Sudais..lagi2 bertambah sayu..hmm..

semua yang ana nyatakan di atas hanyalah sisi tepi sahaja..yang lain biarlah hanya ana yang tahu,kekal menjadi simpanan..sumber kekuatan diri

BARU BERMULA
ana yakin.cabaran akan datang jauh lebih hebat daripada yang telah ana lalui.tidaklah ana harapkan apa2 melainkan doa sahabat2 untuk kejayaan kita di dunia yang fana ini dan di akhirat yang kekal abadi....moga dipermudah segala urusan..moga ketemu di syorga!doakan yang terbaik untuk ana..semoga kita bertemu lagi..


khas untuk sahabat2 ana..hayati sejenak lirik di bawah:
kasihmu mekar di hati,tarbiah di bumi ini dengan keindahan perkerti seindah pelangi
....
indahnya ukhwah tanpa terpalit rasa sifat mazmumah antara kita
setelah singgah sekejap di bumi waqafan,,moga aku ketemu lagi mutiara2 lain  di luar sana





jika tak suka entry ini..atau terlalu peribadi.niat hanya untuk berkongsi.ana mintak maaf.mungkin ini antara yg terakhir sebelom melangkah ke dunia baru..



"..aku wanita biasa yang ingin berusaha menjadi wanita solehah,isteri solehah,ibu mithali..anak solehah..aku tiada daya,aku hanya ada usaha..maka kuatkan kami,para wanita akhir zaman ini yaAllah.."

 kredit to kak anis nadyra kerana bgi lirik lagu nie sebagai pembakar semangat semasa mula2 jadi EXCO Badar dulu..haha..tampaknya kurang berkesan jgk,kalau tak takkan diletak jawatan itu...sobs2x..
apa pun lirik dia memang terBaek!

rutin harian mula sibuk.
sayang nak biar KKJ nie bersawang..
hmm..ade orang nak tolong jaga tak?
ade artikel nak kongsi..bleh bgitau ana..
ok?
wasalam..

4 comments:

budak_kolej said...

Latest Updates senarai Muslimat gen55 yg dapat biasiswa:

amalina omar:petronas/mechanical engineering/AUSMAT

hamizahMK:TM scholar/actuary science/AUSMAT

syafiqah:JPA/INStitut bahasa Jepun

nora:islamic banking/jpa/jordan

sarah:medic/jpa/jordan

amnah:dentistry/jpa/jordan

amalina mustafa:medic/jpa/mesir

fathin shalihah:medic/jpa/mesir..petronas/petroleum enggineering/US

najwa huda:us/physics

nusaibah:medic/mesir/jpa..+zakat kedah

nadrah:medic/mesir/jpa


maaf kalau maklumat salah..yg lain tak tau lagi..

budak_kolej said...

asyiqin aiman:medic/mesir/jpa

hamba said...

salam~
amnah,huhu..mule2 bile bace post amnah kali ni..sejujurnye menitik air mate ni..bukan sdeh tp gembira..syabas amnah! tp x dpt dinafikn perasaan sdeh tu ade gak..sbb kite makin jauh..jauh sgt..huhu..ana hrap perjuangan kite selame ni dpt dtroskn walau kat mane pon kite brade..ana hrap gak persahabtan kite kekal hingga ke syurga atas dsar iman (sinergi) Insyaallah..uhibbukifillah :')

maaf klu coment ni trlalu peribadi~

budak_kolej said...

insyaAllah~