Tuesday 10 February 2015

10 Februari 2009

amaran:unsur tokok tambah
"Bersama merangkul keunggulan!Kemenjadian para pelajar menjadi keutamaan kita semua!"Begitulah kata kata keramat yang menjadi penutup ucapan Tuan Pengetua.
Setelah mendengar taklimat di Dewan Besar maka para pelajar bersurai bersama sama dengan ibu bapa masing2. Pelajar puteri menuju ke Aspuri, dan pelajar putera menuju ke Aspura yang ketika itu masih belum berwarna warni.
***
"Assalamualaikum adik2, malam ni selepas magrib ada taklimat kat musolla...lepas tu entunna kena kumpul kat Bilik Study,kat tingkat 2.. harap entunna dapat kemas apa yang patut dan selamat berehat"kata seorang pelajar puteri beruniform biru bername tag merah. penghuni2 baru dorm E34 menghadam pesanan tersebut dalam kepenatan.
***
"entunna adalah penyambung rantai rantai tarbiyyah di bumi ini.. jadi ana harap entunna dapat menjaga tarbiyyah ini.. jangan jadi peruntuh tarbiyyah...." pesan seorang kakak memulakan tazkirah berantai selepas magrib itu.
".. kat sini.. pelajar puteri,kite akan panggil muslimat, pelajar putera kite akan panggil muslimeen... cuba elakkan panggil nama muslimeen...kalau boleh jangan panggil dengan nama diorang..."belum sempat kakak kedua itu menyimpul ayat,ada suara suara kecil seakan tertanya2....
"kenapa tak boleh panggil nama diorang.. pastu nak panggil diorang apa ?"
"panggil diorang 'muslimeen' je, atau panggil jawatan diorang.. ketua kelas ka,kp ka, dll.... ingatlah, sekali nama seorang muslimeen meniti di bibir , setitik noda hitam akan melekat di hati entunna.." balas kakak tersebut.
selepas sesi settle taaruf serta taklimat berkaitan asrama, para pelajar menuju ke blok masing masing.
Jam menunjukkan pukul 12.30 malam. Setibanya sekumpulan pelajar di bilik study tingkat 2 blok E itu, kelihatan beberapa senior sedang menanti menyambut mereka semua. Rupa rupanya ada smbungan taklimat berkaitan sistem rumah pulok dohh.
***
"Rumah kita juara bertahan.. jadinya akak harap korang jaga nama baik rumah kita.. pastikan sifar JAKSA, akak tak nak tengok rumah kita paling ramai yang naik nama kat JAKSA... jaga disiplin,jaga akademik,jaga kebersihan..cthnya nanti hari inspection pastikan tak de habuk pun kat jenang..."lalu kakak tersebut melarikan jari telunjuknya ke jenang(bahagian paling atas tingkap) dan bertanya...
"korang nampak tak apa yang ada kat jari telunjuk ni ??"soal kakak tersebut.
"tak nampakk......"para pelajar yang separa mengantuk itu menjawab secara berjemaah.
"haaa.. nanti bila inspection.. pastikan tak daq habuq camni,licinn,bersih, berkilat.. sibijik habuq pun xdaq tauu!"seakan memberi amaran.
maka tak hairan rumah tersebut kerap kali menjuarai dorm terbersih dan tercantek. barangkali rumah paling syadid dengan sistem yang kadang kadang tidak tercapai dek akal.*kan?hee
......bersambung~
***
"yang paling penting, carilah mutiara mutiara di bumi ini...."- 'kata kata yang paling laris dituturkan pada 10 Feb 2009',hari pertama pipit 55 masuk sarang.

No comments: