Friday, 6 February 2015

tundukkan pandangan

"Muslimeen, ana nak cakap sikit ni.." *eh muslimeen ni, ingat orang main-main plak,, boleh dia buat rajin tunduk baca buku plak.

"Assalamualaikum muslimeen..".Salam disampaikan dengan suara yang lebih tinggi dan agak tegas.

Maka muslimeen yang hanya 1/4 daripada semua yang ada dalam kelas tadi memandang ke arah muslimat yang berada di depan.

"dah kenapa pulak mat ni... ni mesti nak bebel ni.." Getus Aziz dalam hati. Penuh hati hati. Takut-takut muslimat terdengar nanti dikatakan Aziz tak thiqoh plok.

" Sebenarnya ana nak cakap sikit ni, rasanya kita semua dah tahu dan dah jelas, senior pun selalu ingatkan untuk jaga Ikhtilat. Antaranya adalah dengan menjaga pandangan. Ana tengok muslimeen kelas ni selalu keluar ramai-ramai dan masuk beramai-ramai ikut pintu depan, kadang-kadang tu bertembung dengan muslimat.. jadi kami muslimat dah bincang, dan kami nak cadangkan yang muslimeen lepas ni hanya boleh guna pintu belakang.. dan pintu depan hanya untuk muslimat...dan satu lagi, boleh tak muslimeen kalau nak gelak ka, ketawa ka, cubalah ketawa slow-slow sket.. orang lain nak study pun terganggu..."kata muslimat itu dengan yakin dan beraninya.

Maka salah seorang muslimat menampal label di lantai pintu hadapan satu kertas A4 tertulis " LALUAN MUSLIMAT" dan seorang lagi menuju ke belakang dan menampal satu lagi kertas A4 tertulis " MUSLIMEEN SAHAJA".

"Ada sebarang penambahan ? Kalau tak ada, ana akhiri tazkirah ringkas kita hari ini dengan tasbih kafarrah.." Muslimat menamatkan kata-kata.

Maka , sesi tazkirah ringkas yang kebiasaannya memang akan diisi dengan tazkirah jika ada masa kosong antara dua subjek pada hari itu , tercatat dalam sejarah. Perang muslimeen dan muslimat bermula. Semenjak hari itu, keadaan muslimeen dan muslimat agak tegang. Bagi pihak muslimeen memang rasa macam muslimat dah melampau. di pihak muslimat pula adalah satu kemenangan.

***

" Ko tahu la, kelas kita kan ramai gile budak-budak thiqah, exco badar plak tuh.. " luah muslimeen ketika prep.

" Tu ar, kita yang laki ni sempoi je semuanya, stress betul aku dengan diorang ni..  boleh dia buat label , Muslimeen ikut belakang, Muslimat ikut depan.. aku bengang betul lah dengan muslimat yang bajet thiqoh ni.." muslimeen lain melepaskan perasaan.

"., ala buat lex sudah la... abaikan depa, buat macam depa tak wujud kat kelas tu.. " cadang muslimeen yang dah malas nak melayan karenah muslimat 402.

***

"Puas hati kite dapat tegur muslimeen tadi, tulah.. nakal sangat.. geram kite dengan diorang.." keluh muslimat sambil menyiapkan nota sejarah yang perlu dihantar esok hari.

" Tapi kan, ana rasa kesian plak kat muslimeen tu, tak patut kita buat camtu.. macam syadid sangat je rasa sampai label2 gitu.. kelas lain takde pun nak buat camtu ..." Muslimat memberikan pandangan.

" Tulah, rasa jugak.. tapi kite dah geram sangat dengan muslimeen dengan kelas kita tu , bukan macam muslimeen kelas lain...muslimeen kelas kita tu memang nakal, emmang patut pun kita bagi sekali.. biar diorang rasa..."

"enti nak suruh diorang rasa apa ? rasa sakit hati ka ? hihi.." Kata muslimat lagi.

"Hurm... bukan nak suruh depa rasa sakit hati, tapi nak suruh diorang sedar yang apa yang diorang buat tak, kadang2 tak semua muslimat suka...merepek je dalam kelas... "

" haha, amboi cik kak marah nampak... xpelah, bese la.. muslimeen kat memang macam tu..dah la... jom kita sambung study... tapi saya nak tidur kejap, 5 minit lagi kejut saya , okay ? " Muslimat cuba meleraikan gossip yang nampaknya smekain panjang.

" Okay, baik.. lepas 10 minit saya kejut, macam tak caye je kalau lepas 5minit suruh kejut... hehe.." Gossip dileraikan dengan masing-masing menyiapkan kerja sekolah masing-masing.

***


bersambung......

p/s: apapun yang berlaku suatu ketika dahulu, pahit manis semuanya adalah kenangan yang indah.. rasanya kenangan yang paling manis adalah memori paling pahit suatu ketika dahulu... selamat ulang tahun kali ke-6 bergelar sebagai exkkj ~  #10febkitamulabertaaruf ~

2 comments:

Kun Zalameyh said...

well the internal dissent in my school was somewhat similar, or not greater than this... each party was so adamant that the dispute last about a week with nobody talking to each other to the extend that all putras(thats how we call our muslimeen) enter the class only with the presence of teachers... even the gap in between we will go outside the corridors...

aq musleem said...

'Thiqah' is very subjective and unpredictable. Istilah biasa bg budak sek agama. Namun itulah yg membezakan antara yg 'terjaga' dan yg 'terbiar'. Moga terus semangat dlm penulisan.

Salam dr sy,
silentwriter2112.blogspot.com