Thursday 5 February 2015

5 Perkara yang Patut Anda Lakukan Selepas SPM

1. Ambik Lesen Kereta

Kenapa ? sebab nanti susah dah nak cari masa nak ambik lesen, nak nak kalau banyak kali tak lepas ujian. Mungkin juga harga untuk ambik lesen akan meningkat dari semasa ke semasa. Jadi , jangan lepaskan peluang!

2.Ikut Kursus Kemahiran

Kalau anda seseorang yang mempunyai minat dalam pelbagai bidang kemahiran sperti menjahit, IT, editing gambar, emmasak, baking , online bisness dll gunakan masa lapang anda untuk ikut kursus yang anda boleh cari sendiri kat internet. Serius, nanti bila dah belajar susah nak cari peluang untuk fokus betul-betul untuk memantapkan kemahiran yang anda ada. Pastinya masa akan mengajar kita, dan orang kata by time boleh belajar semua tu. Btw, kalau mengikut pengalaman orang yang betul-betul ada basic dalam kemahiran sangat beruntung... kadang-kadang tu boleh buat bisness cari duit lebih sampai boleh menabung buat pergi melancong. Tak percaya ? buat la dulu :)

3.Belajar Agama

Ini kalau anda rasa kalau anda ada minat(sebenarnya belajar agama ni bukan sebab minat tapi memang wajib pun ) boleh join daurah-daurah selama seminggu, sebulan atau beberapa kuliah intensif. Contohnya di Pondok Baitul Qurra di Melaka, atau pondok-pondok di Kelantan. Dan bagi mereka yang ada plan nak sambung pengajian dalam bidang bukan agama dan berminat untuk mendalami ilmu agama sedikit sebanyak seeloknya memanfaatkan peluang ini. Nanti dah masuk uni susah dah nak dapat peluang gini kecuali ada rezeki berkawan dengan orang orang yang take note dengan kelas pengajian agama sebegini bila cuti semester bermula.

4.Membaca

Klise. tapi itulah. Kena cakap jugak.. masa terbaik untuk mula membaca buku pelbagai genre.. search je kat google review buku buku terbaik PTS, buku buku yang mendapat anugerah Sayembara dll. Dah masuk uni ni, buku akademik pun kalian tak larat nak baca kecuali kalian kuat semangat!

5.Tolong Mak Ayah.

Ni kalau tak dapat buat lesen pastu tak dapat PLKN ,pastu mak ayah tak kasi pergi daurah ambillah peluang ni untuk berbakti kepada ibubapa. Haaa! nampak simple tapi bila kalain belajar jauh-jauh , balik jarang sekali, baru kalian akan faham kenapa benda ni termasuk dalam perkara yang patut kalian lakukan. Jadi, jangan lepaskan peluang, terutama kalau ada nenek/datuk ambil peluang untuk jaga mereka. Orang kata, bila orang tua kita sakit, sebenarnya Allah nak bagi pahala kat kita. Nak pahala jaga orang sakit ?


No comments: