Friday, 22 April 2011

Khutbah Jumaat Masjid Negara oleh al Sudais

assalamualaikum sahabat2...
buat julung kalinya khutbah jumaat yang disiarkan secara langsung di TV1(nie lah bagusnya TV1,sebab satu2nya  media yg menyediakan siaran langsung khutbah jumaat selain saluran Oasis yang menyediakan siaran langsung khutbah jumaat 'live' dari Makkah pukul 10 pagi)...telah disampaikan oleh al imam Abdul Rahman Al Sudais di masjid negara pada hari ini..

alhamdulillah..Allah bagi gerak hati tengok khutbah tadi..full in arabic..tengok khusyuk jaa jemaah duk tunduk..insyaAllah la faham kan..ana pun..faham-faham sendiri la kan..hehe3..

MALU PADA Diri Sendiri


-al imam Abdul Rahman As Sudais-
wahai diriku:tengok betol2 kasi cam betol2 ..lain kali kalau jumpa tengah jalan tak daq la tak kenal plak..huhu~~

sebenarnya serius tak cam pun sapa yang bagi khutbah..so dengar jer lah kan..pastu..lepas jer mula solat..
dengar suara imam baca surah al-Fatihah..terdetik kat hati:.."aik..sebijik macam al sudais..sedap sungguh dia baca..ummi2,cer dengar..cer dengar..a'ah sama macam dalam al quran digital.."..al imam datang Malaysia kah..??..tak daq plak dengar berita..huhu~~maklumlah,kalau org femes dtg malysia biasanya heboh satu malaysia..

lepas habis solat..maka jemaah2 dibelakang bangun untuk melihat wajah al Sudais..masing2 mula mengeluarkan kamera,hanset..mula berkerumun al imam..sungguh..lepas adik ana dan ayah ana bagitau..itu sememangnya al sudais..oh!..malunya..

"..dush!kalau suara artis yang sedap,boleh plak dicam..nie..imam al sudais ..malu2..ish2..",kekesalan sungguh!..

tapi ana rasa itulah hakikat bukan..mungkin ada antara sahabat2 yg mengenali,tapi ana..hmm..nampaknya..ada yang perlu dimuhasabah disini..

KESATUAN UMAT ISLAM DAN CABARANNYA

begitulah bunyi tajuk khutbah yg disampaikan..antara pesanan al imam al sudais..:

kelemahan umat Islam pada hari ini terletaknya pada kelemahan penguasaan ilmu pengetahuan.
umat Islam di Malaysia khususnya disaran agar menguasai bahasa Arab,kerana dengan menguasai bahasa arab umat Islam itu juga kan bersatu kerana bahasa arab merupakan bahasa Al-Quran.(..terasa makan dalam di sini,,,kuasai bahasa arab..huhu~~mungkin al imam juga prasan semasa beliau menyampaikan khutbah yang sepenuhnya dalam arab,para makmum,tampaknya ramai yang 'tertunduk faham'..itulah yang ana lihat dlm tv..huhu~~)..bayak lagi disentuh oleh al imam perihal menuntut ilmu..huhu~~sobs2..

As-Sheikh Dr. Abd Rahman As-Sudais
(Khutbah Jumaat di Masjid Wilayah, 22 APRIL 2011):


Tuhan itu Satu, Nabi SAW Yg Terakhir itu satu, Qiblah juga satu, jadi..kenapa perlu berselisih, berpecah, dan berbalah??
الرب واحد، والنبي (ص) الخاتم واحد ، والقبلة واحدة، فلماذا الخلاف، والشقاق، والنزاع؟؟


وإن الرسول (ص) هو الإمام، والقدوة،
مهما اختلفت مذاهب الشعوب فإن الرب واحد، وإن الدين واحد،
Apa jua perbezaan pendapat mazhab bangsa, sesghnya Tuhan itu Satu, dan Agama itu Satu, dan Rasul SAW itu adalah satu-satunya Imam dan Model Qudwah..


Dan kesemua mereka (mazhab dan pendapat) adalah (asalnya) drpd Rasulullah SAW, dan kesemuanya diambil melalui sumber yg sama, sama ada seceduk dari lautan, atau setitis dari hujan..
وكلهم من رسول الله، ملتمس غرفا من البحر، أو رشفا من الديم

sebenarnya ana tak fokus sangat masa nie,sebab asyik duk tengok orang ramai2 duk kerumun al imam,hanya sedikit sahaja yang semt ana catat isi khutbah yg telah diterjemah seusai selesai solat jumaat..(dan ana rasa semua orang pun tak fokus pada isi2 yg telah diterjemah..huhuhu..masing2 berebut nak salam ngn al imam..)..
JADI..

jom la kita muhasabah sesama..cuba sahabat2 tanya pada diri..sejauh mana kita mengenali tokoh ulama' Islam??nak dibandingkan dengan artis2 yang kita kenali hari ini..??...ana juga yakin ada antara sahabat2 yang kenal ulama' Islam..tak dinafikan..

ana ada jawapannya..dan ana juga yakin,sahabat2 juga ada jawapannya..

JOM TA"RUF sedikit:sekejap jaa..jgn malas2..hehe3

Abdul Rahman Ibn Abdul Aziz as-Sudais (Arabic: عبد الرحمن السديس (ʻAbd ar-Rahman ibn ʻAbd al-Aziz as-Sudais), born RiyadhSaudi Arabia in 1960)[1] is the imam of the Grand mosque in MeccaSaudi Arabia, and the "Islamic Personality Of the Year" 2005. In some of his sermons, al-Sudais has vilified non-Muslims and has called for the annihilation of Jews.[2][3]



Al-Sudais comes from the Anza clan.[1] He had memorized the Quran by the age of 12.[1]
Growing up in Najd, Al-Sudais studied at the Al Muthana Bin Harith Elementary School, and afterwards the Riyadh Scientific Institution from which he graduated in 1979 with a grade of excellent.[1]
He obtained a degree in Sharia from Riyadh University in 1983, his Master's in Islamic fundamentals from the Sharia College of Imam Muhammad bin Saud Islamic University in 1987 and received his Ph.D. in Islamic Sharia from Umm al-Qura University in 1995 while working there as an assistant professor after serving at Riyadh University.[1] He was honoured to lead funeral prayer for Sheikh Ali Jaber.
He is of Hanbali jurispudence.[citation needed

nie copy daripada group batch:by aifa

Syeikh Abd Rahman Al-Sudais (Imam of Masjidil Haram) dtg Malaysia,,x der plak pmberitahuan awal mcm pd smua msyrkat,,tp kalau justin bieber dtg??? esok,,beliau (syeikh Abd Rahman Al-Sudais) akan menyampaikn kutbah dn menjdi imam solat jumaat di masjid wilayah,,agak2 bilangan yg pergi sama x dgn bilangan rkyt malaysia yg pergi konsert Justin bieber mlm nie???

jawapan:bilangan yang pergi ramai tapi,seramai mana yg mengenali al imam..seperti mana mereka mengenali Justin Bieber..??

[edit]

2 comments:

budak_kolej said...

terasa macam nak jaa ketuk kepala kat dindinng..
hehehe~~majaz habes!

Anonymous said...

As salamu allaiqum

sir add this link to your blog

http://jumbofiles.com/user/amel_soname

so people can download abdul rahman sudais quran recitation

this is sheikh sudais complete quran in win rar link
http://www.filejumbo.com/Download/93F7FE513D61B4B6