Tuesday, 12 April 2011

MATI itu PASTI (T,T)

assalamualaikum..sahabat2..hari ini ana dikejutkan dengan satu berita yang mana sahabat sekolah lama ana telah kehilangan ibu tercinta...setelah 5 tahun yang lalu dia kehilangan ayahnya..kini ibunya juga telah meninggalkan mereka..sedangkan adik-beradik sahabat ana ini masih ramai lagi yang bersekolah..oh!ana sangat tersentuh..sedih..

membuatkan ana terfikir..oh!jika ana ditempat dia..ana sendiri tak boleh bayangkan..sungguh..tiba2 teringat satu peristiwa semasa di KKJ..

4 pagi..
tersedar..aku melihat jam menunjukkan pukul 4.00 pagi..ish..awal lagi nie..tido balik..getus dalam hatiku..tiba2 terdengar suara cikgu nani membuat pengumuman..

"perhatian kepada ainul mardiah pelajar tingkatan 4,rumah omar anda ada pelawat.."..diulang berulang kali.."perhatian kepada mana2 warga blok E,sila kejutkan ainul.."..

eh3..mengigau ker nie..pengumuman apa nie pagi2 buta nie..??aku cuak..dan pelik..lantas hati aku merasakan sesuatu yang tidak senang..pintas aku bangun berlari menuruni anak tangga..laa..gate kunci la plak...

menuju ke dorm adik2 Omar....

"ainul,cepat turun..cikgu panggil tu..nanti akak mintak kunci gate..ainul tunggu akak kat bawah.."
"kak amnah.kak amnah..ada apa nie..??"..ada kerisauan dan kegelisahan pada wajahnya..
"entah la akak pun tak tau la ainul.."..dalam hatiku kerisauan semakin memuncak..

on the way nak gi bukak gate setelah gi ambik kunci kat dorm akak2..

"siapa tu..??"cikgu nani bertanya dari bawah..
"saya cikgu.amnah..."
"laa..awak ker yang pegang kunci..??"
"tak lah cikgu saya ambil kat dorm akak2.."
lantas aku segera membuka kunci gate..
"amnah gi panggil ainul cepat..suruh dia siap apa yang patut..bawa document2 penting ja...dia akan balik kampung... ayah dia dah tak da..tapi awak jgn bagi tau dia lagi..takut dia terkejut,biar mak cik dia sendiri yang bagi tau.."cikgu berbisik kepada aku..

innalillah...

dah agak..tepat la tekaan aku..
lantas aku bergegas naik kembali ke atas..on the way tuu..ainul dah nak turun..
lalu aku menyuruh ainul kemas apa yang patut,,
"tak yah bawa baju banyak2,,mak cik dah tunggu kat bawah tuu.."

setelah siap..aku turun bersama-sama ainul ke court..mak cik nya sedang menunggu dengan kegelisahan jelas terpancar di wajahnya..lalu aku duduk disisi cikgu norisah membiarkan mereka berdua berbicara..
tampaknya mak cik nya tidak sanggup memberitahu ainul..oh!ketika itu air mata aku dah mengalir..oh!tak tahu bagaimana perasaan masa tuu..aku hanya mampu memandang cikgu norisah..menyembunyikan simpati aku..air mata cuba ku tahan,takut dilihat oleh ainul yang belum pasti lagi apa yang sedang berlaku..

"ainul,mak cik call mak ainul..nanti ainul cakap sendiri dengan mak yer.."...mak cik nya semakin sebak..ada simpati yang tertahan di matanya..

"ummi,ummi..kenapa nie ummi..bagi tau ainul..kenapa nie..apa yang berlaku..??"..
".....",hanya sendu tangis yang mungkin didengar..tidak tergamak mungkin si ibu untuk memberitahu anaknya yang begitu rapat dengan ayahnya,,bahawa ayahnya telah pergi buat selama-lamanya..
"..ummi,ainul tak faham..ummi..cakap lah.ummi kenapa menangis nie..."..tampaknya ainul seakan2 sudah memahami apa yang bakal diberitahu oleh umminya..

"YA ALLAH!!!"..ainul menjerit..pang!..lalu pantas aku dan cikgu melihat..ainul sudah jatuh..pengsan menyembah court..terpelanting hanset yang dipegang..tercampak kasutnya..aku sendiri tidak pasti kenapa sehingga kasutnya boleh tertanggal..oh!begitu lah reaksi serta merta..mungkin terlalu terkejut..sedangkan ayahnya sihat wal afiat..tiba2 menerima berita sebegitu rupa..di pagi buta yang sungguh syahdu barangkali..

ditepuk2nya pipi..lantas sedar kembali..hanya tangis rintihan yang aku dengar..ainul tidak lagi mampu berkata2..sukar baginya untuk menerima..

"ayah..ayah..ayah..",ainul merintih..menangis..cikgu memeluknya.."banyakkan sabar ainul..ingat Allah.."..memberikan kata2 semangat..

aku sebak..tak tertahan lagi..sabarlah duhai adik..sungguh Allah sedang menguji imanmu..

ainul dipapah keluar,dia tidak mampu untuk berjalan lagi..mungkin terasa begitu lemah sekali..aku kembali ke blok..masih lagi terbayang2 wajah sunggul ainul..aku menuju ke dorm adik2 Omar..
"..ayah ainul dah tak ada..adik2 semua gi sambung tidur..nanti pagi nanti buat pengumuman kat musolla.."

tamparan yang sangat mengejutkan..jika sahabat berada di tempat dia..bayangkan sahabat..ana yang ketika itu menyaksikan kejadian terasa sangat2 lah sebak..sedih..ana cuma dapat bayangkan jika ana berada di tempat ainul..ana sendiri tidak pasti apa yang akan berlaku..

sesungguhnya,setiap yang hidup akan menghadapi mati..hari ini,esok,atau lusa..benarlah tak siapa tahu hari esok..hanya Allah yang tahu..oleh itu sama2 lah kita muhasabah..sejauh mana dekatnya diri kita kepada Allah..tegarkah kita meminta syurgaNya..tetapi sedikit pun amalan kita tidak sesekali diniatkan kerana Allah..permintaan Allah kepada kita adakah sudah ditunaikan..??..oh!terasa diri kita semakin jauh..lupa..alpa..banyak yang lagha daripada berfaedah...apa mungkin kita manfaatkan detik2 yang semakin dekat dengan hari Kiamat dengan perkara2 lagha..???oh!sahabat..kita memang lemah..selalu lupa..banyakkan mengingati mati..daripada menghiburkan hati..

sahabat,sesungguhnya orang yang paling bijak adalah orang paling banyak mengingati mati,percayalah sahabat2..sedikit masa yang kita luangkan untuk membaca,mendengar pengisian rohani..tidak sedikit pun merugikan kita..lantas memberi peringatan buat kita yang selalu lupa dan alpa nie..ana percaya sewajarnya kita perlu disogokkan dengan kisah pengajaran dan peringatan kerana ana dan sahabat2 sebagai hamba Allah yang tersangatlah lemah ini,,jika jauh sikit daripada Allah..makin jauh lah kita tersalah arah..makin jauh jugak daripada landasan sebenar..

jangan segan nak mengaku kita nie hamba yang lemah dan jangan segan nak sirami hati kita dengan air siraman rohani..yang bisa menyejukkan hati yang panas,mengembalikan kesegaran jiwa yang gersang..dan semakin tandus ini..

takziah kepada semua yang kehilangan orang yang tersayang..

p/s:catatan untuk diri sendiri untuk tatapan tazkirah di kemudian hari..

5 comments:

atheefa said...

syukran atas peringtan ni..mmg sdey sgt3 bile org kite syangi tu pergi buat selame-lamenye. tp kite kne ingt yg pergi tu bkan milik kite , tp milik Allah. kite ni hnye peminjam semate-mate.

murshidah said...

awak.

sy sangat tersentap kot baca entry neh. masyaAllah.

em ayah ainul meninggal sebab apa eh?

Nur Asyiqin Aiman said...

amnah..x leh lupe kot peristiwa ni..
tersentap ble igt balek..

budak_kolej said...

shidah:
sakit jantung,,mati mgejut..ainul terkejut sgt sbb baru ptg sblom ayah dia mniggal dia baru je borak ngn ayah dia..tu yg terkejut sgt tuu..

asyiqinaiman:
agak la.amnah pun prasan dorm f11 pun ade gak yg duk ngintai from branda..
adakah anda salah seorangnya.??

Hanna Adzhar said...

kat FO1 pun dengar jugak suara die cakap dalam tel & suara cikgu norisah. hmm, mmg sedih~