Saturday, 23 April 2011

Liqa' Al-Mulk..bukan sekadar tradisi..

Assalamualaikum sahabat2 sekalian..entry ini berkait khusus dengan warga blok E yang mempunyai katil double dacker..yang mana di katakan inilah istimewanya warga blok ini..dapat al mulk bersama-sama di dalam satu bulatan ana gelar “tautan hati”..hehe

masih ingat tak lagi sahabat2 pada malam pertama di bumi waqafan..??selain terpaksa stay up walaupun keletihan..apa yang ana pasti warga omar khususnya,pada malam inilah kita diperkenalkan oleh akak2 omar tentang satu tradisi/amalan bacaan al-mulk..mungkin ada antara kita yang sudah biasa,tetapi bagi mereka yang kali pertama tinggal di asrama mungkin ini satu perkara baru..pelbagai persoalan timbul:


*perlu ke kami yang masih blurr nie yang bukak majlis..??
*mana kami tau..??
*apa nie..tak faham la..??
*pelik lah baca al mulk kat sini..kat sekolah lama guna mike pastu seluruh asrama dengar..tak daq plak nak kena buat halaqah camni..??
*pelik la tradisi nie,tak leh buat nie la,tak leh buat itu la..
*alamak,kena bagi tazkirah ker..??..mana reti..ishk!

suatu kisah yang direka-reka~

“adik2,akak nak adik2 buat satu bulatan,n then pastikan lutut adik2 bersentuh antara satu sama lain..akak tak nak tengok ada ruang kosong,duduk bersimpuh yer..”,seru KP dorm kepada adik2 dorm yang semuanya tampak mengantuk..huhu..

“akak,kenapa mesti bersentuh lutut,tak boleh kalau tak sentuh..??..ala..bukannya salah kan..??”,adik yang memegang kain selimut pink bertanya..

“dik,akak bukan apa,akak hanya bukan sekadar meneruskan tradisi rumah kita,tapi akak juga sebagai KP memegang amanah untuk menghidupkan budaya ini sehingga generasi seterusnya..kan lebih sopan kalau perempuan duduk bersimpuh;kalau adik2 nak tahu bersentuh lutut adalah adab duduk Rasulullah SAW dengan para Sahabat.para Sahabat akan duduk bersentuh lutut dalam bulatan.Sebab itulah pernah diriwayatkan bahawa,para sahabat merasakan bahawa lutut mereka seperti hendak pecah apabila wahyu turun ketika mereka duduk dalam keadaan begitu..”

“weyh,lutut tu..jangan bagi ruang kosong..”arah penolong ketua dorm..”weyh..”..sambil mata menjeling ke arah sahabat yang terlelap..lekas diurut,dicuit sahabat tadi moga2 cepat tersedar sebelum menjadi penambahan isi tazkirah selepas bacaan al-mulk…huhu~~tak dinafikan sebagai warga omar khususnya dorm ana amat tegas(tegas ker..??sesiapa yang pernah al-mulk dengan kami,,sendiri faham la yer..hehe) dalam majlis al-mulk..mungkin kami telah ‘set’ dalam minda apa2 yang telah diajarkan oleh akak2 sebelum ini..tradisi..

 Sebagai orang yang pernah ‘round’ al-mulk di dorm2,sungguh..protokol setiap majlis al-mulk setiap dorm adalah berbeza..amat berbeza mungkin..E24,F01,F11..lain yang amat..tak termasuk lagi ketika SPM..lagi la..bila satu dorm dah bercampur2 dorm..macam2  ragam…F21,F22 dengan caranya..dan kami warga omar juga dengan cara kami yang tersendiri setelah merasai sendiri berada di blok F…hehe..

Apa2 pun masing2 ada cara tersendiri..yang penting al mulk..dan masing2 faham kenapa kita amalkan al mulk setiap malam..bukan sekadar tradisi semata-mata..

KESIMPULAN

Apa yang kita dengar dan apa yang kita lihat tentang tradisi dan amalan2 di KKJ sekarang sedikit sebanyak dipengaruhi apa yang kita tradisikan dahulu..jika kita mengubah tradisi..maka generasi seterusnya tetap akan menerima tradisi,jika generasi itu juga sedikit sebanyak mengubah tradisi yang kita tradisikan..seterusnya tradisi itu semakin lama semakin berubah..walaupun begitu harapannya “isi” tradisi tetap tidak berubah..dari dulu hingga seterusnya..dan juga kita bukanlah daripada kalangan yang mencipta tradisi retorik yang menjadi ikutan generasi seterusnya..

S/p:Liqa’ al-mulk mengajar kita:

1)belajar menegur sahabat yang mengantuk
2)belajar memahami
3)belajar memberi penambahan dan tazkirah
4)symbol ukhwah
5)menepati masa
6)menghayati dan memahami al Quran sebaik2 benteng daripada gangguan

Ada sebarang penambahan..???
..jika tidak ada..kita tangguh majlis al mulk kita dengan tasbih kafarah dan surah al ‘ars..


2 comments:

murshidah said...

weh. sweet. teringat balik ^^

budak_kolej said...

teringat jugak gi almulk dorm shidah..
hehe..macam2 ragam la..
penambahan tazkirah mantap habes!
maklumlah..tgok la spe ahli dormnya..
semua ahli dakwah..
haha..
hehe..