Friday 4 March 2011

SBT(sekolah budak tido)

assalam..sesungguhnya post nie ditulis dalam keadaan yang sangat down..yer ker/?buleh la..
  bila mendengar khabar berita terbaru dari Kisas,dah agak!mesti byak yang berlaku walaupun baru jer 2 bulan lebih kita semua meninggalkan Kisas..

pesanan:POst ini hanya sesuai untuk mereka yang ada masalah TIDO!huhu

 nak tanya satu soalan???sahabat semua pernah tak tidur dalam kelas??pernah je kan..kalau tak pernah,buleh tak nak mintak petua skit??huhuhu..

macam2 kita buat kalau kita ngantuk..ade yang makan kismis,beli sabun tahan ngantuk..berdiri la..suruh kawan tepuk or urut kat belakang..ade yang siap bawa botol penyembur air..pastu sembur kat muka sapa2 yang mengantuk..pastu segar la sape2 yang ngantuk tu..tapi semua tak berkesan kecuali satu jer ubat mujarab dia..TIDO kan??

cerita bermula..
  mamat nama aku.aku dulu budak luar masa kat sekolah..smk jer..bukan smka..aku selalu gelak kat kawan aku sebab dia selalu tido dalam kelas..cikgu2 pun selalu tegor..aku relek jer..xpernah ngantuk..kalau ngantuk sgt pun aku buleh tahan,tapi aku tak faham la kenapa budak2 asrama nie tido jerk kerja nya..cikgu mula cakap terus tido..kalau cikgu keluar,segar la plak..aku tak faham betoi masa tuu..

itu dulu..sekarang aku kat SBT school(sekolah budak tido)..mase first time tak lah ngantuk sgt..tapi lepas jer satu bulan kat SBT tu,kepala mula "meradang"..asyik nak tido..aku ingat biasa jer..aku pun aktifkan diri jugak dalam sport..main hoki la..futsal la..ping pong..(he3)..kat sekolah lama ok jerp..maybe tak biasa duk asrama kowt..

setahun berlalu..
 penyakit SBT nie makin menguasai diri aku..maklumlah tahun nie nak exam SPM..mana buleh nie...rahsia kejayaan seseorang bergatung kepada kefokusan dalam kelas..macam mana aku nak fokus!asal cikgu mula cakap jer..tetiba rasa ngantuk..tahan!ngantuk jgk..makan kismis sorok2..ngantuk jugak..(tolong la fham keadaan aku nie)..last2 gi la tandas..basuh muka dengan sabun tahan ngantuk..fuh!segar..tak lama..kejap ngantuk balik..

sian kat kawan2 aku yang prihatin tu.. masa aku ckap ngn dia pun aku buleh tertido..hahaha kami pun gelak..jap aku tetibo senyap balik..la tido lagi..kuliah/lecture kat ulul albab tu lagi la..tak payah citer la..
time ujian bulanan kalau jadual petang tu..huhu..tido jer semua orang..hoho.. tapi satu jer aku pelik..kalau dengar tazkirah ker,ceramah ker,main ker,buat aktiviti usrah..tak lah aku mengantuk..tapi..kalau dengar jer orang mengajar subjek akademik..mmg la..huh!..rase nak menagis pun ada sebab tahan ngantuk..kepala pun bingung!..Allah jer tahu..tapi laki nangis dalam hati jer r..fuh!tak macho la kalau laki nangis..
 
disebabkan masalah tido terlalu serius..aku merancang nak pindah..tak buleh hidup la kalau camni..SPM is around da corner!tup tup..tak jadi plak aku nak pindah sebab dah daftar..cikgu2 pun nasihatkan supaya jgn pindah..go on jer..

pebualan di italk:
mak:doa banyak2..solat hajat mintak jauh syaitan tuu..mujahadah skit
mamat:insyaAllah mak..mat cuba..

sampai di situ saja.kredit habis.

sahabat:
mungkin nie ujian untuk ko,kalau orang lain Allah bagi ujian bentuk lain..tak cukup duit la...itu la,ini la..terimalah seadanya..yang penting ko dah cuba kan??..sekarang fokus nak SPM,jgn fikir buleh ke tak buleh..sahabat semua kat sini ada..kita stay up sama2 ok??..ko tido aku kejut..aku tido jgn la plak biarkan aku..he3..

SPM.habis.merdeka!


dua tiga hari sebelum keputusan SPM..

mamat:mak..mak..(sambil mengurut kaki ibunya)
mak:ye kenapa??
mamat:mamat takut la kalau hancurkan harapan mak..
mak;....(diam membisu kerana terlalu mengharapkan kejayaan anaknya dalam SPM)
mamat:mak,..mat dah cuba buat yang terbaik..
mak:..yang penting sekarang mak tengok mat dah banyak berubah..

sesungguhnya orang yang mengalami masalah macam mamat jer yang faham perasaan mamat..sahabat..tolong lah faham..!cuba Allah uji sahabat dengan masalah yang sangat kecik nie..TIDO..tapi..besarnya cabaran dia,hanya orang yang lalui jer yang faham!

apa pun,dapat tidur dengan lena adalah salah satu jgk daripada nikmat yang jarang kita syukuri..ada orang tak leh tido sebab takut hantu akan makan diaorang kalau diorang tido..ada yang tak leh tido sebab sahabat tutup semua lampu dorm..sebab fikir banyak lagi tak study untuk exam..teringat kat kekasih la..macam2..petua untuk tak membuang masa sambil tunggu mata nak pejam--->

ambik tasbih..pastu istigfar seberapa banyak yang boleh sambil tutup mata..sehinggalah sahabat2 semua akan tertido dengan sendirinya..

ini petua ustaz BK yang kasik..dia ckap.."..amalan nie sangat sesuai bagi insan yang mengaku "sibuk",tak sempat nak zikir...n bla..bla..bla.."..cubalah!
 ______________________________________________________________________________

"...jangan sesekali jemu menolong sahabat yang dalam kesusahan.."

p/s:terima kasih kepada hamba Allah itu kerana memberi inspirasi untuk BK menulis entry yang "entah apa2" nie..terima kasih jugak kerana telah membuat BK mengenang kembali kisah hidup di KKJ..mmg la..aish!!
kredit to all kisasians!sebab jadi sahabat yang sangat baik..

No comments: